حديث و آيات: شعيا و حيقوق عليهما السلام
الاحتجاج عن الحَسَنِ بنِ مُحمَّدٍ النَّوفليّ ـ في خَبَرِ احتجاجِ الإمامِ الرِّضا عليه السلام على أصحابِ المَقالاتِ مِنَ النَّصارى و اليَهودِ و غَيرهِم ـ : قالَ [ عليه السلام ]لِلجاثلِيق : يا نَصرانيُّ، كيفَ عِلمُكَ بكِتابِ شعيا ؟ قالَ : أعرِفُهُ حَرفا حَرفا ، قالَ لَهُما [للجاثِليقِ و رأسِ الجالُوتِ] : أ تَعرِفانِ هذا مِن كلامِهِ : «يا قَومِ إنّي رَأيتُ صُورَةَ راكِبِ الحِمارِ لابِسا جَلابِيبَ النُّورِ ، و رَأيتُ راكِبَ البَعيرِ ضَوؤهُ مِثلُ ضَوءِ القَمَرِ» ؟ فقالا : قَد قالَ ذلكَ شعيا
قالَ الرضا عليه السلام قالَ شعيا النَّبيُّ ـ فيما تَقولُ أنتَ و أصحابُكَ في التَّوراةِ ـ : رَأيتُ راكِبَينِ أضاءَ لَهُما الأرضُ أحَدُهُما على حِمارٍ و الآخَرُ على جَمَلٍ ، فمَن راكِبُ الحِمارِ ، و مَن راكِبُ الجَمَلِ ؟ قالَ رأسُ الجالُوتِ : لا أعرِفُهُما ، فخَبِّرْني بِهِما ؟
قالَ عليه السلام : أمّا راكِبُ الحِمارِ فعيسى، و أمّا راكِبُ الجَمَلِ فمحمّدٌ صلى الله عليه و آله ، أ تُنكِرُ هذا مِن التَّوراةِ ؟ قالَ : لا ما اُنكِرُهُ
ثُمّ قالَ الرِّضا عليه السلام : هَل تَعرِفُ حَيقوقَ النَّبيِّ عليه السلام ؟ قالَ : نَعَم ، إنّي بهِ لَعارِفٌ ، قالَ : فإنّهُ قالَ ـ و كِتابُكُم يَنطِقُ بهِ ـ : جاءَ اللّه ُ تعالى بالبَيانِ مِن جَبَلِ فارانَ ، و امتَلَأتِ السَّماواتُ مِن تَسبيحِ أحمَدَ و اُمَّتِهِ ، يَحمِلُ خَيلَهُ في البَحرِ كما يَحمِلُ في البَرِّ ، يأتِينا بكِتابٍ جَديدٍ بَعد خَرابِ بَيتِ المَقدِسِ ـ يَعني بالكِتابِ القرآنَ ـ أ تَعرِفُ هذا و تُؤمِنُ بهِ ؟ قالَ رأسُ الجالُوتِ : قَد قالَ ذلكَ حَيقوقُ النَّبيُّ عليه السلام و لا نُنكِرُ قَولَهُ .
قالَ الرضا عليه السلام قالَ شعيا النَّبيُّ ـ فيما تَقولُ أنتَ و أصحابُكَ في التَّوراةِ ـ : رَأيتُ راكِبَينِ أضاءَ لَهُما الأرضُ أحَدُهُما على حِمارٍ و الآخَرُ على جَمَلٍ ، فمَن راكِبُ الحِمارِ ، و مَن راكِبُ الجَمَلِ ؟ قالَ رأسُ الجالُوتِ : لا أعرِفُهُما ، فخَبِّرْني بِهِما ؟
قالَ عليه السلام : أمّا راكِبُ الحِمارِ فعيسى، و أمّا راكِبُ الجَمَلِ فمحمّدٌ صلى الله عليه و آله ، أ تُنكِرُ هذا مِن التَّوراةِ ؟ قالَ : لا ما اُنكِرُهُ
ثُمّ قالَ الرِّضا عليه السلام : هَل تَعرِفُ حَيقوقَ النَّبيِّ عليه السلام ؟ قالَ : نَعَم ، إنّي بهِ لَعارِفٌ ، قالَ : فإنّهُ قالَ ـ و كِتابُكُم يَنطِقُ بهِ ـ : جاءَ اللّه ُ تعالى بالبَيانِ مِن جَبَلِ فارانَ ، و امتَلَأتِ السَّماواتُ مِن تَسبيحِ أحمَدَ و اُمَّتِهِ ، يَحمِلُ خَيلَهُ في البَحرِ كما يَحمِلُ في البَرِّ ، يأتِينا بكِتابٍ جَديدٍ بَعد خَرابِ بَيتِ المَقدِسِ ـ يَعني بالكِتابِ القرآنَ ـ أ تَعرِفُ هذا و تُؤمِنُ بهِ ؟ قالَ رأسُ الجالُوتِ : قَد قالَ ذلكَ حَيقوقُ النَّبيُّ عليه السلام و لا نُنكِرُ قَولَهُ .
الاحتجاج ـ به نقل از حسن بن محمّد نوفلى ـ در گزارش احتجاج امام رضا عليه السلام بر صاحبان اديان از نصارى و يهود و غير آنها ـ : حضرت خطاب به جاثليق فرمود : اى مرد نصرانى! از كتاب شعيا چقدر مى دانى؟ عرض كرد : كلمه به كلمه آن را مى دانم. حضرت به آن دو ـ جاثليق و رأس الجالوت ـ فرمود : آيا با اين سخن او آشنا هستيد : «اى قوم! من چهره آن الاغ سوار را ديدم كه جامه هاى نور پوشيده بود، و ديدم آن شتر سوار را كه نورش مانند نور ماه بود؟ هر دو گفتند : اين مطلب را شعيا گفته است و نيز حضرت فرمود···. شعياى نبى، همچنان كه تو و يارانت معتقديد، در تورات گفته است : دو سوار ديدم كه زمين براى آنان روشن شد، يكى بر الاغى سوار بود و ديگرى بر ماده شترى. آن الاغ سوار كيست و آن شتر سوار چه كسى است؟ رأس الجالوت عرض كرد : نمى دانم، شما
مرا از آن دو آگاه كن. حضرت فرمود : آن الاغ سوار عيسى است و آن شتر سوار محمّد صلى الله عليه و آله . آيا اين سخن تورات را انكار مى كنى؟ عرض كرد : نه، انكارش نمى كنم
امام رضا عليه السلام سپس فرمود : آيا حيقوق نبى را مى شناسى؟ عرض كرد : آرى، او را كاملاً مى شناسم. حضرت فرمود : او گفته است ـ و كتابتان گوياى آن است ـ : خداوند متعال از كوه فاران بيان را آورد و آسمان ها از ستايش احمد و امّت او پر گشت و او سواران خود را به دريا مى برد، همچنان كه به خشكى مى برد. او بعد از ويرانى بيت المقدس كتابى جديد ـ مقصودش از كتاب، قرآن است ـ براى ما مى آورد. [اى رأس الجالوت!] آيا اين كلمات را مى دانى و به آن ايمان دارى؟ رأس الجالوت عرض كرد : اين ها را حيقوق نبى گفته است و ما گفته او را انكار نمى كنيم.
امام رضا عليه السلام سپس فرمود : آيا حيقوق نبى را مى شناسى؟ عرض كرد : آرى، او را كاملاً مى شناسم. حضرت فرمود : او گفته است ـ و كتابتان گوياى آن است ـ : خداوند متعال از كوه فاران بيان را آورد و آسمان ها از ستايش احمد و امّت او پر گشت و او سواران خود را به دريا مى برد، همچنان كه به خشكى مى برد. او بعد از ويرانى بيت المقدس كتابى جديد ـ مقصودش از كتاب، قرآن است ـ براى ما مى آورد. [اى رأس الجالوت!] آيا اين كلمات را مى دانى و به آن ايمان دارى؟ رأس الجالوت عرض كرد : اين ها را حيقوق نبى گفته است و ما گفته او را انكار نمى كنيم.
نمایش منبع
امام كاظم علیه السلام:
طُوبى لِشيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكينَ بِحُبِّنا فى غَيْبَةِ قائِمنا اَلثّابِتينَ عَلى مُوالاتِنا وَ الْبَرآئَةِ مِنْ اَعْدآئِنا اُولئِكَ مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ وَ قَدْ رَضُوا بِنا اَئِمَّةً وَ رَضينا بِهِمْ شيعَةً وَ طُوبى لَهُمْ، هُمْ وَ اللّهِ مَعَنا فى دَرَجَتِنا يَوْمَ الْقِيامِةِ؛
خوش به حال شيعيان ما كه در زمان غيبت قائم ما به دوستى ما چنگ مى زنند و در دوستى ما و برائت از دشمنان ما استوارند آنها از ما و ما از آنها هستيم، آنها به پيشوائى ما راضى شدند و ما هم به شيعه بودن آنها راضى و خشنوديم و خوشا به حال آنها، به خدا قسـم آنها در روز قيامت با ما و مرتبه ما هستند.
بحارالأنوار: ج 51، ص 151
- رسول خدا صلی الله علیه و آله 11014 حدیث
- فاطمه زهرا سلام الله علیها 90 حدیث
- امیرالمؤمنین علی علیه السلام 17430 حدیث
- امام حسن علیه السلام 332 حدیث
- امام حسین علیه السلام 321 حدیث
- امام سجاد علیه السلام 880 حدیث
- امام باقر علیه السلام 1811 حدیث
- امام صادق علیه السلام 6388 حدیث
- امام کاظم علیه السلام 664 حدیث
- امام رضا علیه السلام 773 حدیث
- امام جواد علیه السلام 166 حدیث
- امام هادی علیه السلام 188 حدیث
- امام حسن عسکری علیه السلام 233 حدیث
- امام مهدی علیه السلام 82 حدیث
- حضرت عیسی علیه السلام 245 حدیث
- حضرت موسی علیه السلام 32 حدیث
- لقمان حکیم علیه السلام 94 حدیث
- خضر نبی علیه السلام 14 حدیث
- قدسی (احادیث قدسی) 43 حدیث
- حضرت آدم علیه السلام 4 حدیث
- حضرت یوسف علیه السلام 3 حدیث
- حضرت ابراهیم علیه السلام 3 حدیث
- حضرت سلیمان علیه السلام 9 حدیث
- حضرت داوود علیه السلام 21 حدیث
- حضرت عزیر علیه السلام 1 حدیث
- حضرت ادریس علیه السلام 3 حدیث
- حضرت یحیی علیه السلام 8 حدیث
تــعــداد كــتــابــهــا : 111
تــعــداد احــاديــث : 45456
تــعــداد تــصــاویــر : 685
تــعــداد حــدیــث روز : 3838