کتابخانه احادیث شیعه

حديث و آيات: ختنه كردن

كتاب من لا يحضره الفقيه عن مرازم بن حكيم الازديّ عن الإمام
الصادق عليه السلام ـ فِي الصَّبِيِّ إِذا خُتِنَ ، قالَ ـ :
يَقولُ :
اللّهُمَّ هذِهِ سُنَّتُكَ ، و سُنَّةُ نَبِيِّكَ صَلواتُكَ عَلَيهِ و آلِهِ ، وَ اتِّباعٌ مِنَّا لَكَ و لِنَبِيِّكَ ، بِمَشِيَّتِكَ و بِإِرادَتِكَ و قَضائِكَ ؛ لأَِمرٍ أنتَ أرَدتَهُ ، و قَضاءٍ حَتَمتَهُ ، و أمرٍ أنفَذتَهُ ، فَأَذَقتُهُ حَرَّ الحَديدِ في خِتانِهِ و حِجامَتِهِ لِأمرٍ أنتَ أعرَفُ بِهِ مِنِّي ، اللّهُمَّ فَطَهِّرهُ مِنَ الذُّنوبِ ، و زِد في عُمُرِهِ ، وَ ادفَعِ الآفاتِ عَن بَدَنِهِ ، وَ الأَوجاعَ عَن جِسمِهِ ، و زِدهُ مِنَ الغِنى ، وَ ادفَع عَنهُ الفَقرَ ، فَإِنَّكَ تَعلَمُ و لا نَعلَمُ .
و قالَ أبو عَبدِ اللّه ِ عليه السلام : أيُّ رَجُلٍ لَم يَقُلها عِندَ خِتانِ وَلَدِهِ فَليَقُلها عَلَيهِ مِن قَبلِ أَن يَحتَلِمَ ، فَإِن قالَها كُفِيَ حَرَّ الحَديدِ مِن قَتلٍ أو غَيرِهِ . حديث
كتاب من لا يحضره الفقيه ـ به نقل از مرازم بن حكيم ـ : امام صادق عليه السلام ،
هنگام ختنه پسر بچّه فرمود : بگويد : «بار الها! اين ، سنّت تو و سنّت پيامبر توست ـ كه درودت بر او و خاندان او باد ـ ، و اين پيروى ما از تو و پيامبر توست ، به جهت خواست تو، و اراده تو، و حكم تو به كارى كه آن را خواسته اى و حكمى كه قطعى كرده اى و فرمانى كه به پايان برده اى . از اين رو ، به خاطر چيزى كه تو از من بدان آگاه ترى ، در ختنه و حجامت ، سوزندگى آهن را به او چشاندم . بار الها! پس او را از گناهان ، پاك و عمرش را طولانى و آسيب ها و دردها را از بدن و جسمش بگردان و بر دارايى او بيفزا و فقر را از او دفع كن . بى گمان ، تو مى دانى و ما نمى دانيم» .
[ در ادامه امام صادق عليه السلام] فرمود : هر كس اين دعا را هنگام ختنه فرزندش نخواند ، پيش از بلوغ بر او بخواند ؛ اگر آن را خوانْد ، او از تيزىِ آهن در كشته شدن و ديگر موارد ، ايمن خواهد شد .
نمایش منبع


حدیث روز

امام صادق عليه ‏السلام:

يَعيشُ النّاسُ بِاِحْسانِهِمْ اَكْثَرَ مِمّا يَعيشونَ بِاَعْمارِهِمْ وَ يَموتون بِذُنوبِهِمْ اَكْثَرَ مِمّا يَموتونَ بِآجالِهِمْ؛

مردم، بيشتر از آن‏كه با عمر خود زندگى كنند، با احسان و نيكوكارى خود زندگى مى‏ كنند و بيشتر از آن‏كه با اجل خود بميرند، بر اثر گناهان خود مى‏ ميرند.

دعوات الراوندى: ص 291، ح 33

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838