کتابخانه احادیث شیعه

شب زنده دارى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هركه [از راهزنان و خطرات راه ]بترسد، سراسر شب [يا ساعات آخر شب ]را راه پيمايد و هركه چنين كند به منزل برسد . بدانيد كه كالاىِ خدا گرانبهاست ، بدانيد كه كالاى خدا بهشت است .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : سه نفرند كه خداوند دوستشان دارد و سه نفرند كه خداوند از آنها نفرت دارد . امّا كسانى كه خدا دوستشان مى دارد : يكى آن است كه با عدّه اى شبانه سفر مى كنند و چنان خسته مى شوند كه خواب را از هر چيزى خوشتر مى دارند، پس اتراق مى كنند و سر به بالين مى گذارند، امّا او بر مى خيزد و زبان به تملّق من مى گشايد و آياتم را تلاوت مى كند ··· .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : شب زنده دارى ، يكى از دو زندگى است .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : شب زنده دارى ، بوستان مشتاقان است .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : شب زنده دارى ، شعار پرهيزگاران و خوى مشتاقان است .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : بيدار باش شبانه چشم ها به ذكر خدا ، دوستِ صميمى عارفان است و شيرينى مقرّبان .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : بيدار باش چشمها در شب به ذكر خدا ، فرصت نيكبختان و تفرّج اولياست .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : شب بيدار ماندن در طاعت خدا ، بهار اولياء است و بوستان نيكبختان .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : شب بيدار ماندن به ذكر خدا ، غنيمت اولياء است و خصلت پرهيزگاران .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : چشمانتان را شبها بيدار داريد و شكمهايتان را لاغر و از جسمهايتان بگيريد و به جانهايتان ببخشيد .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : چشمانتان را شبها بيدار داريد و شكمهايتان را گرسنه و پاهايتان را به كار (عبادت) گيريد و اموالتان را انفاق كنيد و از جسمهايتان بستانيد و به جانهايتان ببخشيد و از اين كار بخل و دريغ نورزيد .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : برترين عبادت ، شب زنده دارى به ياد خداوند سبحان است .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : خوشا به حال آن كس كه فريضه پروردگارش را به جاى آورْد و بر سختيها و ناملايمات صبر كرد و خواب را از ديدگانش دور ساخت و اگر خواب بر او چيره آمد ، زمين را بستر خود كرد و دستش را بالش . آنان كه خوف روز رستاخيز چشمانشان را بيدار نگه داشت و پهلوهايشان را از بسترهاى راحتشان دور كردند و لبهايشان به ذكر پروردگارشان زمزمه كرد و از بسيارى آمرزش خواهى ، گناهانشان زدوده شد ؛ اينان حزب خدايند و بدانيد كه حزب خدا پيروز است .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : بندگان خدا! از خدا بترسيد همچون ترسيدن خردمندى كه انديشه [در مبدأ و معاد] دل او را به خود مشغول ساخته و ترس [از خدا و رستاخيز ]پيكرش را رنجور كرده و عبادت شبانه، همان اندك خوابش را هم از او گرفته است .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : همانا تقواى الهى، اولياى خدا را از حرامهاى او باز داشته و ترس از او را در دلهايشان جاى داده ، چندان كه آنان را در شبها [براى عبادت ]بيدار و در روزهاى داغ، [روزه دار و] تشنه نگه داشته است .
نمایش منبع
امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعاى روز عرفه ـ گفت : [خدايا! ]با بيدار كردن من در شب براى بندگيت و خلوتِ شب زنده دارى براى تو و آرام گرفتنم به تو و آوردن نيازها و خواسته هايم به درگاه تو ، شبم را آباد گردان .
نمایش منبع
امام زين العابدين عليه السلام : بار خدايا! ما را از كسانى قرار ده كه روش آنان آرام گرفتن و شوق ورزيدن به توست و عمرشان به آه و ناله مى گذرد ، پيشانى هايشان در برابر عظمت تو به خاك افتان است و چشم هايشان در راه خدمت به تو بيدار .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه: «نشانشان [همراهان پيامبر ]اثر سجده اى است كه بر چهره دارند» ـ فرمود : منظور، شب زنده دارى كردن با نماز است .
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه عليه السلام : ـ في قولِهِ تعالى : «كانُوا قَليلاً مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ» .حديث ـ : كانوا أقَلَّ اللَّيالي تَفُوتُهُم لا يَقُومُونَ فيها .حديث
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه: «اندكى از شب را مى خوابيدند» ـ فرمود : كمتر شبى بود كه آن را از دست مى دادند و براى عبادت در آن شب بر نمى خاستند .
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838