کتابخانه احادیث شیعه
پرینت احادیث

پرهيز دادن از ساختن بيش از نياز

تنبيه الخواطر به نقل از اَنَس كه سندش را به معصوم عليه السلام مى رساند: رسول خدا صلى الله عليه و آله چشمش به خانه گنبدىِ بلندى افتاد. درباره صاحب آن پرسيد ، عرض شد : از فلان مرد انصارى است . آن مرد آمد و به پيامبر سلام كرد ، اما رسول خدا صلى الله عليه و آله از او روى گرداند . آن مرد نزد اصحاب پيامبر از اين برخورد حضرت گله كرد ؛ اصحاب گفتند : [علّتش اين است كه ]رسول خدا صلى الله عليه و آله بيرون آمد و چشمش به خانه گنبدى تو افتاد . پس ، آن مرد انصارى خانه را ويران و با خاك يكسان كرد و اين خبر به پيامبر صلى الله عليه و آله رسيد ، [فرمود :] بدانيد كه هر ساختمانى وبال صاحب آن است، مگر آنچه چاره اى از آن نباشد .
نمایش منبع
بحار الأنوار به نقل از عبد اللّه بن عبّاس : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: كسى كه براى خودنمايى و شهرت ساختمانى بسازد، در روز قيامت آن را بر پشت خود تا هفت زمين حمل مى كند و سپس به صورت طوقى از آتش فروزان، در گردن او در مى آيد و آن گاه در آتش پرت مى شود . عرض كرديم : اى رسول خدا! چگونه براى خودنمايى و شهرت مى سازد؟ فرمود : اضافه بر نياز و كفايتش يا براى فخر فروشى مى سازد .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : اى مردم (مسلمانان)! از خدا بترسيد ؛ زيرا بسا كسى كه آرزويى دارد و به آن نمى رسد و بنايى مى سازد و در آن سكونت نمى كند و مالى گرد مى آورد و بزودى آن را رها مى كند [مى رود] .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : يكى از رنجها اين است كه انسان چيزى را فراهم آورد كه نمى خورد و بنايى بسازد كه در آن سكونت نمى كند و سپس به جانب خداوند متعال مى رود در حالى كه نه مالى با خود مى برد و نه ساختمانى منتقل مى كند!
نمایش منبع
المحاسن به نقل از سليمان بن أبى شيخ ، كه سند حديث را به معصوم عليه السلام رسانده است : امام على عليه السلام از كنار خانه مردى گذشت كه آن را از آجر ساخته بود . پرسيد : اين خانه از كيست؟ عرض شد : از فلان فريب خورده [ى دنيا] ؛ بعد از كنار خانه ديگرى گذشت كه صاحب آن نيز آن را از آجر ساخته بود . فرمود : اين هم يك فريب خورده ديگر .
نمایش منبع
امام حسين عليه السلام ـ به هنگام وارد شدن و نگاه كردن به خانه مردى كه خانه اى ساخت و از ايشان دعوت كرد كه از آن ديدن كند ـ فرمود ـ : خانه خودت را ويران كردى و خانه ديگران را آباد ساختى . كسى كه در زمين است تو را فريفت و آن كه در آسمان است از تو سخت متنفّر شد .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : هر بنايى كه بيش از نياز باشد ، در روز قيامت وبال صاحبش مى باشد .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : هر كه بنايى بيش از نياز سكونتش بسازد ، در روز قيامت مكلّف به حمل آن شود .
نمایش منبع
حدیث روز

امام صادق عليه ‏السلام:

المَسجونُ مَن سَجَنَتهُ دُنياهُ عَن آخِرَتِهِ؛

زندانى [واقعى] كسى است كه دنيايش او را از آخرتش باز داشته باشد.

الكافي: ج2، ص455، ح9

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838