کتابخانه احادیث شیعه

زهد و علم ذاتى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اى ابوذر! هيچ بنده اى دل از دنيا برنكَنْد ، مگر آن كه خداوند [بذر ]حكمت را در دل او روياند و زبانش را به آن گويا كرد و عيب هاى دنيا و درد و درمان آن را به وى شناساند و او را سالم از دنيا به سراى سلامت (بهشت) بُرد .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه به دنيا روى آوَرَد و آرزويش دراز گردد ، خداوند ، به اندازه رغبت او به دنيا ، دلش را كور گرداند و هر كه به دنيا پشت كند و آرزويش را در آن كوتاه گرداند ، خداوند او را دانشى عطا كند، بى آن كه از كسى فرا گيرد و هدايتش فرمايد، بى آن كه كسى هدايتش كند و كورى را از [دل] او ببرد و بينايش گرداند .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ پس از خروج [از منزل] ـ فرمود : آيا كسى از شما هست كه بخواهد خداوند ، بى واسطه كسى، او را علم آموزد و هدايت كند؟ آيا كسى از شما هست كه بخواهد خداوند كوردلى او را بزدايد و بينا و بصيرش گرداند؟
بدانيد. . . كه هر كس به دنيا بى رغبت باشد و آرزويش را در دنيا كوتاه كند ، خداوند بدون درس گرفتن و رهنمايى، او را علم آموزد و هدايتش فرمايد .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اى ابوذر! هر گاه ديدى برادرت به دنيا پشت كرده است ، به سخنان او گوش كن ؛ زيرا او حكمت تعليم مى دهد .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : هر كه دل از دنيا بركنَد و از خوارى آن بيتابى نكند و براى رسيدن به ارجمندى آن به رقابت برنخيزد ، خداوند او را هدايت كند، بى هدايت مخلوقى و علمش آموزد، بى آن كه از كسى تعليم گيرد و حكمت را در سينه اش استوار دارد و آن را بر زبانش جارى سازد .
نمایش منبع
بحار الأنوار : در دعا آمده است : بار الها! حمد و سپاس تو راست بر آنچه از قضاى خود بر دوستانت جارى ساختى . . . پس از آن كه با ايشان شرطِ زهد گذاشتى . . . و آنان آن شرط را از تو پذيرفتند ، و دانستى كه به آن شرط وفا مى كنند ، پس آنان را پذيرا شدى . . . و فرشتگان خود را بر ايشان فرو فرستادى و با وحى خود، گرامى شان داشتى و از دانش خود، عطايشان كردى .
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838