کتابخانه احادیث شیعه
پرینت احادیث

رسيدن روزى از جايى كه انسانگمانش را هم نمى برد

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اگر شما، چنان كه شايد و بايد، به خدا توكل كنيد ، همچنان كه پرنده را روزى مى دهد، شما را نيز روزى خواهد داد . پرندگان گرسنه مى روند و سير بر مى گردند .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : كسى كه خداوند عزّ و جلّ روزى اش را برساند، بدون آن كه براى رسيدن به آن قدم برداشته باشد و دستش را دراز كرده باشد و سخنى گفته باشد و دامن به كمر زده باشد و به آن پرداخته باشد ، از شمار كسانى است كه خداوند عزّ و جلّ در كتابش، از آنان ياد كرده و فرموده است : «و هر كه از خدا پروا كند، خداوند راه برون شدن براى او قرار دهد و از جايى كه گمانش را ندارد روزى اش دهد» .
نمایش منبع
امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعا ـ گفت : خدايا! بر محمّد و آل او درود فرست و مرا از كسب رنج آور روزى بى نياز گردان و از جايى كه گمانش نمى رود روزى ام ده ، تا به سبب طلب روزى، از عبادت تو باز نمانم و بارِ گرانِ پيامدهاى [ناگوار ]كسب روزى را به دوش نكشم .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال محمّد بن مسلم از آيه «و هركه از خدا پروا كند ، خداوند برايش راه برون شدن قرار دهد و از جايى كه گمانش را ندارد، روزى اش دهد» ـ فرمود : در همين دنيا .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «و هركه از خدا پروا كند براى او راه برون شدن قرار دهد و از جايى كه گمانش را ندارد ، روزى اش دهد» ـ فرمود : اينان گروهى از شيعيان ناتوان و تهيدست ما هستند كه نمى توانند نزد ما بيايند و سخنان و احاديث ما را بشنوند و از دانش ما بهره مند شوند . لذا گروهى كه وضع مالى شان از آنها بهتر است، بار سفر بر مى بندند و پول خود را خرج مى كنند و رنج و خستگى سفر را متحمل مى شوند تا آن كه نزد ما مى آيند و گفته ها و احاديث ما را مى شنوند و بر مى گردند و براى آنها (شيعيان تهيدست) بازگو مى كنند و اينان احاديث ما را مى فهمند و آنان نمى فهمند و تباه مى كنند . اين گروه همان كسانى هستند كه خداوند عزّ و جلّ آنها را از تنگنا خارج مى سازد و روزيشان را از جايى كه گمانش را هم نمى برند ، مى رساند .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «و او را از جايى كه گمانش را نمى برد روزى مى دهد» ـ فرمود : يعنى، به آنچه كه عطايش فرموده است، بركت مى بخشد .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : خداوند عزّ و جلّ جز اين نخواسته است كه روزى هاى مؤمنان را از جايى رساند كه گمانش را هم نمى برند .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : خداوند عزّ و جلّ روزى مؤمنان را از جايى مى رساند كه فكرش را هم نمى كنند ؛ علّتش هم اين است كه وقتى مؤمن نداند روزى اش از كجا خواهد رسيد، زياد دعا مى كند .
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838