کتابخانه احادیث شیعه

انتخاب امام

صفحه اختصاصي حديث و آيات كمال الدين : ـ سَعْدُ بنُ عبدِ اللّه ِ القُمّيّ : لمّا سألتُهُ (الإمام المهدى عليه السلام ) عَنِ العِلّة الّتي تَمْنَعُ القومَ من اختيارِ إمامٍ لأنفسِهِم ـ : مُصْلِحٌ أو مُفْسِدٌ؟ ، قلتُ : مُصْلحٌ ، قالَ : فَهَلْ يَجوزُ أنْ تَقَعَ خِيَرَتُهُمْ علَى المُفْسِدِ بَعْدَ أنْ لا يَعلمَ أحدٌ ما يَخْطِرُ بِبالِ غيرِهِ مِن صَلاحٍ أو فسادٍ ؟ قلتُ : بلى ، قالَ : فَهِيَ العِلَّةُ ، و اُورِدُها لكَ بِبُرْهانٍ يَنْقادُ لهُ عَقْلُكَ:
أخْبِرْني عَنِ الرُّسلِ الّذينَ اصْطَفاهُمُ اللّه ُ تَعالى ، و أنْزَلَ عَلَيْهِمُ الكِتابَ ، و أيَّدَهُمْ بالوحيِ و العِصْمَةِ ، إذْ هُمْ أعلامُ الاُمَمِ وَ أهدى إلَى الاختيارِ مِنْهُمْ، مِثل موسى و عيسى عليهما السلام، هَل يَجوزُ مَعَ وُفُورِ عَقْلِهِما و كَمال عِلْمِهِما إذا هَمّا بالاختيارِ أنْ يَقَعَ خِيَرَتُهما علَى المُنافِقِ و هُما يَظُنّانِ أنَّهُ مُؤمنٌ ؟ قلتُ : لا .
فَقالَ : هذا موسى كَليمُ اللّه ِ مَعَ وُفُورِ عَقْلِهِ و كَمالِ عِلْمِهِ و نُزولِ الوحيِ عَلَيْهِ اختارَ مِنْ أعيانِ قَوْمِهِ و وُجُوهِ عَسْكرِهِ لِميقاتِ ربِّهِ سَبْعينَ رَجُلاً ممّنْ لا يَشُكُّ في إيمانِهِمْ و إخلاصِهِمْ ، فوقَعَتْ خِيَرَتُهُ علَى المُنافِقينَ ، قالَ اللّه ُ تعالى: «و اخْتَارَ مُوسَى قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلاً لِمِيقَاتِنا فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ قَالَ رَبِّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُم مِّن قَبْلُ وَ إِيَّـاىَ أَ تُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَاءُ مِنَّا»
.
حديث فلَمّا وَجَدْنا اختيارَ مَنْ قَدِ اصْطَفاهُ اللّه ُ للنُّبُوّةِ واقِعا علَى الأفْسَدِ دُونَ الأصْلَحِ و هُوَ يَظُنُّ أنَّهُ الأصْلَحُ دُونَ الأفْسَدِ عَلِمْنا أن لا اخْتِيارَ إلاّ لِمَنْ يَعْلَمُ ما تُخْفي الصُّدُورُ .حديث
كمال الدين : ـ سعد بن عبد اللّه قمى مى گويد: از امام مهدى عليه السلام سؤال كردم كه چرا مردم نمى توانند خود، امام را برگزينند؟ ـ حضرت فرمود: نيكوكار را برگزينند يا تبهكار را؟ عرض كردم: نيكوكار. فرمود: آيا امكان دارد كه از سر ناآگاهى از خوبى و بدى درون يكديگر، فرد فاسد و بدكارى را برگزينند؟ عرض كردم: بله. فرمود: علّت ، اين است. اينك براى تو برهانى مى آورم كه انديشه ات قانع شود.
آن گاه فرمود: به من بگو آيا پيامبرانى چون موسى و عيسى عليهما السلام كه خداوند آنان را برگزيد و بر آنان كتاب فرو فرستاد و از حمايت وحى و عصمت برخوردارشان ساخت و سران امّت [خود ]بودند و در قدرت انتخاب از آنان توانمندتر بودند، آيا ممكن است اين دو پيامبر با آن همه عقل و كمال علمى، اگر بخواهند انتخاب كنند، انتخابشان به يك منافق تعلّق گيرد و گمان برند كه او مؤمن است؟ عرض كردم: خير. فرمود: اما همين موسى كليم اللّه با آن همه عقل و كمال علمى و نزول وحى بر او، براى ميقات پروردگار خود، از ميان سران قوم و سردمداران سپاه خود هفتاد نفر را كه در ايمان و اخلاص آنها شك نمى شد، انتخاب كرد، اما انتخاب او بر منافقان تعلّق گرفت. خداوند متعال فرموده است: «موسى براى ميقات با ما هفتاد مرد از ميان قوم خود برگزيد و چون زلزله آنان را فرا گرفت گفت : پروردگارا! اگر مى خواستى ، آنان را و مرا ، پيش از اين هلاك مى ساختى . آيا ما را به [سزاى ]آنچه كم خِردانِ ما كرده اند ، هلاك مى كنى؟». پس، وقتى مشاهده مى كنيم كسى كه خداوند متعال او را به پيامبرى برگزيده است افسد را انتخاب مى كند و نه اصلح را و مى پندارد كه او اصلح است نه افسد، پى مى بريم كه انتخاب [امام ]تنها براى كسى رواست كه از نهانيهاى دلها آگاه است.
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838