کتابخانه احادیث شیعه

چهل حديث « نماز و روزه »

مقدمه

صفحه اختصاصي حديث و آيات 0
يا ايُّها الَّذينَ آمَنُوا
اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة
اى كسانى كه ايمان آورده ايد،
از نماز و صبر (روزه) كمك بگيريد.
سوره بقره، آيه 153
نمایش منبع

پايه‏هاى اسلام

امام باقر عليه السلام فرمود: اسلام بر پنج پايه استوار است: بر نماز و زكات و حج و روزه و ولايت. زراره گويد: عرض كردم، كداميك از اينها افضل است، فرمود: ولايت برتر است چون ولايت (رهبرى) كليد همه آنهاست و والى (رهبر) دليل و راهنماى بر آنهاست ... [يعنى رهبرى صحيح و اسلامى، انسان را به اين عبادات راهبرى مى كند تا بتواند به آنها راه يابد و درست بجاى آرد.]
نمایش منبع

پايه‏هاى اصلى دين

على بن عبدالعزيز گويد: امام صادق عليه السلام به من فرمود: آيا مى خواهى خبر دهم به تو از اصل دين اسلام و فرع آن و اوج و قله آن، عرض كردم بلى، فرمود: اصل اسلام نماز و فرع آن زكات و اوج و قله آن جهاد در راه خداست، آيا خبر دهم به تو از درهاى خير؟ روزه سپرى است در برابر آتش دوزخ.
نمایش منبع

اوّلين سؤال روز قيامت

وظايف امت محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: اى مردم، پس از من پيامبرى نخواهد بود و پس از شما[كه امّت پيامبر خاتم هستيد] امّتى نخواهد بود، پس پروردگارتان را عبادت كنيد و پنج وعده نماز را بخوانيد و ماه رمضانتان را روزه بگيريد و حج خانه خدايتان را بجا آوريد و زكات اموالتان را بپردازيد كه سبب پاكى جانهايتان خواهد بود و از اولياء امورتان [رهبران بر حق] اطاعت كنيد تا داخل بهشت شويد.
نمایش منبع

رمضان، ماه روزه و نماز

امام باقر عليه السلام فرمود: پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله در آخرين جمعه از ماه شعبان براى مردم خطبه خواند و پس از حمد و ثناى الهى فرمود: اى مردم، ماهى كه در آن شبى است كه از هزار ماه برتر است بر شما سايه افكنده و آن، ماه رمضان است. خداوند روزه اين ماه و نماز مستحبى يك شب آن را مانند هفتاد سال نماز در غير اين ماه قرار داده است.
نمایش منبع

رمضان، ماه نماز و روزه

رسول خدا صلي الله عليه و آله به جابر بن عبداللّه انصارى فرمود: اى جابر، اين ماه رمضان است، هر كس روزهايش را روزه بگيرد و شبها را به نماز و ذكر خدا مشغول باشد و از خوردنيها و لذايذ جنسى بپرهيزد و زبان خود را نگه دارد، همانگونه كه از ماه رمضان بيرون مى رود، از گناهان نيز بيرون خواهد رفت. جابر عرض كرد: چه حديث زيبايى! پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: اى جابر چه شرايط سختى!
نمایش منبع

توفيق نماز و روزه در ماه رمضان

امام صادق عليه السلام فرمود: هنگامى كه ماه رمضان فرا مى رسيد، رسول خدا مى فرمود: خداوندا، ماه رمضان فرا رسيد، خداوندا، پروردگار ماه رمضان، كه قرآن را در آن فرو فرستادى، و آن را نشانه روشنى از هدايت و برهان قرار دادى، خداوندا، اين ماه را براى ما مبارك گردان و ما را بر نماز و روزه اين ماه يارى فرما و از ما بپذير.
نمایش منبع

برترين اعمال

زريق كه از اصحاب امام صادق عليه السلاماست گويد: از ايشان سؤال كردم كداميك از كارها پس از شناخت [خدا] افضل است. فرمود: پس از شناخت خدا هيچ چيزى معادل نماز نيست و پس از آن دو، هيچ چيز معادل زكات نيست و پس از اين سه هيچ چيز معادل روزه نيست …
نمایش منبع

فلسفه نماز و روزه

اميرمؤمنان على عليه السلامفرمود: خداوند ايمان را براى پاك كردن مردم از شرك و نماز را براى دور كردن آنها از كبر و زكات را سبب روزى و روزه را براى آزمودن اخلاص مردم واجب كرد.
نمایش منبع

فلسفه نماز و روزه

حضرت على عليه السلام فرمود: خداوند، مؤمنان را با نمازها و زكاتها و سختيهاى روزه در ايام معين، از سقوط در دام شيطان حفظ مى كند، تا اعضا و جوارح آنان حفظ و چشمهايشان خاشع شود (پايين را نگاه كند) و جانهايشان فروتن و دلهايشان خاضع گردد و خودخواهى و تكبر از آنان رخت بربندد.
نمایش منبع

تفسير نماز و روزه

داود بن كثير گويد: به امام صادق عليه السلام عرض كردم: آيا مراد از نماز و زكات و حج كه در قرآن آمده است شمائيد، ايشان فرمود: اى داود، مراد از نماز و زكات و روزه و حج در كتاب خدا، ما هستيم.
نمایش منبع

فصول دهگانه دين

پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: جبرئيل نزد من آمد و به من چنين گفت: اى احمد، اسلام ده قسمت است و هركس از اينها سهمى نداشته باشد ضرر كرده است.
1 ـ شهادت به لا اله الاّ اللّه و اين كلمه توحيد است.
2 ـ نماز كه پاكى از گناهان است.
3 ـ زكات كه فطرت و سرشت اسلام است.
4 ـ روزه كه سپر است.
5 ـ حج كه آيينى بزرگ است.
6 ـ جهاد كه مايه عزت است.
7 ـ امر به معروف كه وفاى به عهد الهى و مردمى است
8 ـ نهى از منكر كه حجّت و برهان است براى امت.
9 ـ نماز جماعت كه عامل دوستى بين مؤمنين است.
10 ـ اطاعت از امامان كه مايه مصونيّت است.
نمایش منبع

آيين محمّدى

امام صادق عليه السلام فرمود: آيين محمدى، برپا داشتن نماز و پرداخت زكات و روزه ماه رمضان و حج خانه خدا و پيروى از امام و پرداخت حقوق مؤمن است.
نمایش منبع

عبادتهاى واجب

امام باقر صلي الله عليه و آله فرمود: خداوند از هيچكس در مورد نمازى بجز نماز واجب و از صدقه بجز زكات و از روزه بجز روزه ماه رمضان سؤال نخواهد كرد، [يعنى آنچه از اين سه عمل وظيفه بندگان است و مورد سؤال و مؤاخذه قرار خواهند گرفت، نمازهاى واجب و پرداخت زكات و روزه ماه رمضان است.]
نمایش منبع

پاداش روزه‏داران و نمازگزاران

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: [در شب معراج] كه مرا به آسمان بردند، وارد بهشت شدم، در آن قصرى ديدم از ياقوت سرخ كه از روشنى و نورانيت، از بيرون داخلش پيدا بود، و در آن قصر دو گنبد از درّ و زبرجد وجود داشت. به جبرئيل گفتم اين قصر براى كيست؟ جبرئيل گفت: براى كسى كه سخن نيكو بگويد و پيوسته روزه بگيرد و اطعام كند و شب را به عبادت و نماز بگذراند در حالى كه مردم در خوابند. [سپس پيامبر در تفسير اين جملات فرمودند] كلام طيّب، گفتن سبحان اللّه والحمد اللّه و اللّه اكبر است. دوام روزه هم روزه تمام ماه رمضان است و اطعام، طلب روزى براى زن و فرزند است تا محتاج ديگران نباشند و تهجد در شب، آنكه نخوابد تا نماز عشاء را بخواند.
نمایش منبع

نماز و روزه كامل

امام صادق عليه السلام فرمود: تكميل روزه به پرداخت زكات، يعنى فطره است، همچنانكه صلوات بر پيامبر صلي الله عليه و آله كمال نماز است.
نمایش منبع

نماز و روزه كامل

اميرالمؤمنان على عليه السلامفرمود: خداوند كمال نماز واجب را در نماز مستحب و كمال روزه واجب را در روزه مستحب قرار داده است.
نمایش منبع

اخلاص در عمل

امام رضا عليه السلام فرمود: اگر آنقدر نماز بخوانيد كه هميشه مانند كمان به ركوع باشيد و آنقدر روزه بگيريد كه قدتان خميده شود، اگر با ورع و پارسائى نباشد خداوند از شما نخواهد پذيرفت.
نمایش منبع

نماز با توجّه

حضرت على عليه السلام فرمود: اى كميل! وظيفه آن نيست كه نماز بخوانى و روزه بگيرى و صدقه بدهى، بلكه وظيفه آن است كه نماز را با قلبى پاك و همراه با رفتارى پسنديده در نزد خدا و خشوع كامل بجا آورى.
نمایش منبع

عبادت و ولايت

امام باقر عليه السلام فرمود: جابر بن عبدالله انصارى نقل كرد كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آلهبرايـمان خـطبه خـواند و فـرمـود: اى مـردم هـركـس با ما «اهل بيت» دشمنى كند خداوند او را در روز قيامت يهودى محشور كند، جابر گفت، عرض كردم يا رسول اللّه، هرچند روزه گرفته باشد و نماز خوانده باشد و خود را مسلمان بپندارد؟ حضرت فرمود: هرچند روزه گرفته باشد و نماز خوانده باشد و گمان كند مسلمان است.
نماز بى ولاى تو عبادتى است بى وضو
به دشمنان او بگو، نماز خود قضا كنند
نمایش منبع

عبادت و ولايت

امام باقر عليه السلامفرمود: ... اگر فردى شب را نماز گزارد و روز به روزه بگذراند و تمام اموال خود را صدقه بدهد و تمام عمر خود را حج بجاى آورد، ولى ولايت ولى خدا را نشناسد تا كه از او پيروى كند و تمام كارهايش به راهنمايى او باشد، نه خداوند به او پاداشى خواهد داد و نه چنين فردى از اهل ايمان است.
نمایش منبع

عبادت و ولايت

حضرت على عليه السلام فرمود: هر كس مرا دوست بدارد، با من است. امّا اگر تو همه روزگار را روزه بدارى و تمام شب را به نماز ايستاده باشى، سپس بين صفا و مروه كشته شوى، خداوند تو را با آنچه دل تو با آن است بر مى انگيزد، اگر دلت در بهشت باشد، پس در بهشتى و اگر در آتش باشد، در آتشى.
نمایش منبع

عبادت و ولايت

امام صادق عليه السلام فرمود: به خدا قسم اگر شخصى روز را روزه بگيرد و شب را به نماز ايستد، ولى بدون پذيرش ولايت ما از دنيا برود، در حالى از دنيا رفته كه خدا از او ناراضى و خشمگين است.
نمایش منبع

عبادت و ولايت

امام سجاد عليه السلام فرمود: خداوند پنج چيز را واجب كرد و نيست جز نيكويى و زيبايى. نماز و زكات و حج و روزه و ولايت ما اهل بيت. پس مردم به چهار تاى اوّل عمل كردند و پنجمى را كوچك شمردند، به خدا قسم چهار تاى اوّل نيز كامل نمى شود مگر همراه با ولايت ما.
نمایش منبع

امامت و عبادت

امام رضا عليه السلام فرمود: امامت، پايه بالنده اسلام و شاخه بلند آن است، امام سبب درستى و كمال نماز و زكات و روزه و حج و جهاد و فزونى درآمدها و صدقات است، نگاهبان حدود و احكام الهى و نگهدارنده مرزها و اطراف بلاد اسلامى.
نمایش منبع

نماز و روزه بى‏ارزش

امام على عليه السلام فرمود: چه بسا روزه دارى كه از روزه اش جز گرسنگى و تشنگى بهره اى ندارد و چه بسا شب زنده دارى كه از نمازش جز بيخوابى و سختى سودى نمى برد.
نمایش منبع

مكروهات الهى

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: شش چيز است كه خداوند بر من مكروه گردانيد و من بر ائمه ى از فرزندان خود، مكروه گردانيدم، تا آنان بر پيروان خود مكروه دارند. كار بيهوده و شوخى در نماز، منّت در صدقه، دشنام در روزه و خنده در قبرستان و ... .
نمایش منبع

آفت نماز و روزه

پيامبر اكرم عليه السلام فرمود: هركس مرد يا زن مسلمانى را غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه هايش را قبول نخواهد كرد مگر آنكه غيبت شده، او را ببخشد.
نمایش منبع

نشانه‏هاى مؤمن

رسول خدا صلي الله عليه و آلهبه اميرمؤمنان على عليه السلام فرمود: براى مؤمن سه نشانه است: اداى نماز، پرداخت زكات و انجام روزه.
نمایش منبع

نشانه‏هاى شيعيان

امام باقر عليه السلام فرمود: شيعه ما نيست مگر كسى كه تقواى الهى داشته باشد و از خدا اطاعت كند، شيعه ما شناخته نمى شود، جز با تواضع، افتادگى، امانتدارى، ذكر فراوان، روزه، نماز، نيكى به پدر و مادر، رسيدگى به همسايگان فقير و بينوا و بدهكار و يتيم، راستگويى و تلاوت قرآن، شيعه ما درباره ديگران جز خير چيزى نگويد و امين قبيله اش باشد.
نمایش منبع

ويژگيهاى شيعيان

امام صادق عليه السلام فرمود: پيروان ما، اهل ورع و تلاش، اهل وفا و امانت، اهل زهد و عبادتند. صاحبان پنجاه و يك ركعت نمازحديث در شبانه روز. شبها به نماز مشغولند و روزها، روزه مى دارند زكات اموالشان را مى پردازند و حج خانه خدا را بجا مى آورند و از هر كار حرامى پرهيز مى كنند.
نمایش منبع

اخلاص در روزه و نماز

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: هركس ماه رمضان را با ايمان و توجه روزه بگيرد، خداوند گناهان گذشته او را مى آمرزد و نيز هر كس شب قدر را با ايمان و توجه نماز گزارد، خداوند گناهان گذشته او را مى آمرزد.
نمایش منبع

تعجيل در كار خير

امام صادق عليه السلام فرمود: هرگاه يكى از شما قصد كار خيرى داشت، تأخير نيندازد، چه بسا شخصى (بنده اى) كه نماز مى خواند و روزه مى گيرد، به او گفته مى شود هرچه مى خواهى انجام بده، چون براى هميشه آمرزيده شدى [چون اگر نماز و روزه انسان قبول شود، گناه نمى كند، پس مى توان به او گفت هر كارى مى خواهى انجام بده].
نمایش منبع

شادى مؤمن

پيامبر اسلام صلي الله عليه و آلهبه اميرمؤمنان عليه السلام فرمود: براى مؤمن در دنيا سه خوشحالى است: ديدار برادران، افطار روزه و عبادت و نماز آخر شب.
نمایش منبع

پاداش خوشرفتارى

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: انسان با اخلاق نيكو به مرتبه روزه دار و نمازگزار مى رسد.
نمایش منبع

مناديان نماز و روزه

بلال، مؤذن رسول خدا گويد: از ايشان شنيدم كه فرمود: امين مؤمنان بر نمازها و روزه ها و گوشت و خونشان مؤذنانند، مؤذنان چيزى از خدا نمى طلبند مگر آنكه خداوند به آنان خواهد داد و در چيزى شفاعت نخواهند كرد، مگر آنكه مورد پذيرش قرار خواهد گرفت.
نمایش منبع

نماز و روزه براى ميّت

امام صادق عليه السلام فرمود: همانا، نماز و روزه و صدقه و حج و عمره و هر كار نيكى، نفعش به ميّت مى رسد، حتى اگر در تنگنا باشد سبب گشايش خواهد شد، و به او گفته مى شود كه اين گشايش و راحتى به سبب كار خير فلان پسر يا فلان برادر دينى توست.
نمایش منبع

بهار مؤمنان

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: زمستان، بهار مؤمن است. از شبهاى طولانيش براى شب زنده دارى و از روزهاى كوتاهش براى روزه دارى بهره مى گيرد.
نمایش منبع

دعاى شب سى‏ام رمضان

دعاى شب سى ام ماه رمضان كه از پيامبر صلي الله عليه و آله نقل شده است: پروردگار ما، ماه مباركى كه در آن ما را به روزه و نماز امر كرده اى، بر ما گذشت. اين رمضان را آخرين ماه رمضان عمر ما قرار مده، پروردگارا، گناهان گذشته و آينده ما را ببخشاى.
نمایش منبع

عيد نمازگزاران و روزه‏داران

حضرت على عليه السلام در يكى از روزهاى عيد فرمود: امروز براى كسانى كه خداوند نماز و روزه هايشان را پذيرفته باشد عيداست و هر روزى كه درآن معصيت خدا نشود عيد است.
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838