کتابخانه احادیث شیعه

حديث و آيات: تأويل قرآن

الفُضَيلُ بنُ يَسارٍ : سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ عليه السلامعَن هذِهِ الرِّوايَةِ : ما فِي القُرآنِ آيَةٌ إلاّ ولَها ظَهرٌ وبَطنٌ ، وما فيهِ حَرفٌ إلاّ ولَهُ حَدٌّ ، ولِكُلِّ حَدٍّ مُطَّلعٌ ، ما يَعني بِقَولِهِ لَها ظَهرٌ وبَطنٌ ؟ قالَ : ظَهرُهُ وبَطنُهُ تَأويلُهُ ، مِنهُ ما مَضى ومِنهُ ما لَم يَكُن بَعدُ ، يَجري كَما تَجرِي الشَّمسُ والقَمَرُ ، كُلَّما جاءَ مِنهُ شَيءٌ وَقَعَ ، قالَ اللّه ُ تَعالى : «وما يَعلَمُ تَأويلَهُ إلاَّ اللّه ُ والرّاسِخونَ فِي العِلمِ حديث » (نَحنُ نَعلَمُهُ ) . حديث
فضيل بن يسار: از امام باقر عليه السلام پيرامون اين روايت پرسيدم كه : در قرآن آيه اى نيست مگر آن كه پيدايى دارد و پنهانى و حرفى در آن نيست مگر آن كه حدّى دارد و هر حدّى را آگاهى است. پرسيدم : مفهوم پيدا و پنهان چيست؟ امام عليه السلامفرمود: پيدا و پنهان آن همان تأويل آن است، چه رويدادهايى كه گذشته باشد چه آن چه هنوز تحقّق نيافته باشد.اين تأويل جريان دارد همچون جريان خورشيد و ماه، هر گاه چيزى از آن بيايد واقع گردد . خداوند متعال مى فرمايد: «وَما يَعْلَمُ تَأْويلَه اِلاَّ اللّه ُ وَالرّاسِخُونَ فِى الْعِلْمِ» [ ما آن را مى دانيم ].
نمایش منبع


حدیث روز

راوی:

مَرَّ برسولِ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله رجُلٌ و هو في أصْحابِهِ، فقالَ بعضُ القَومِ: مَجْنونٌ! فقالَ النّبيٌّ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله: بَلْ هذا رجُلٌ مُصابٌ، إنّما المَجْنونُ عَبدٌ أو أمَةٌ أبْلَيا شَبابَهُما في غَيرِ طاعةِ اللّه‏ِ؛

پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله با اصحاب‏ خود بود كه مردى به آنان برخورد. يكى از اصحاب گفت: اين مرد ديوانه است. پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فرمود: نه، او آسيب ديده است. ديوانه آن مرد يا زنى است كه جوانى‏ اش را در راهى جز طاعت خدا صرف كرده باشد.

مشكاة الأنوار: 294 / 898

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838