کتابخانه احادیث شیعه

چند همسرى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه دو زن داشته باشد و در تقسيم خود و خرجى دادن به آنها، ميانشان به يكسان رفتار نكند ، روز قيامت در حالى كه دستهايش بسته و نيمى از بدنش به يك طرف كج شده است ، آورده شود و به آتش رود .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اگر مردى دو زن داشته باشد و ميان آنها به عدالت و برابرى رفتار نكند ، روز قيامت در حالى آورده شود كه نيمى از بدنش افتاده است .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : هر كه آنقدر زن بگيرد كه نتواند با آنها نزديكى كند و در نتيجه، يكى از آنها مرتكب زنا شود، گناهش به گردن اوست .
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات بحار الأنوار : رُويَ أنّهُ سَألَ رَجُلٌ مِنَ الزَّنادِقَةِ أبا جعفرٍ الأحوَلَ فقالَ : أخبِرْني عن قَولِ اللّه ِ تعالى : «فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النساءِ » و قالَ تعالى في آخِرِ السورةِ: «و لَنْ تَسْتَطِيعُوا أن تَعْدِلُوا بينَ النساءِ و لَو حَرَصْتُم ···» .حديث فَبَينَ القَولَينِ فَرقٌ؟
فقالَ أبو جعفرٍ الأحولُ : فلم يَكُنْ في ذلكَ عِندِي جَوابٌ ، فَقَدِمتُ المَدينَةَ فَدَخَلتُ عَلى أبي عبدِ اللّه ِ عليه السلام فَسَألتُهُ عنِ الآيتَينِ فقالَ : أمّا قولُهُ : «فإنْ خِفْتُم ألاّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً» فإنّما عَنى في النَّفَقَةِ ، و قولُهُ : «و لَنْ تَستَطِيعُوا » فإنّما عَنى في المَوَدَّةِ ، فإنّهُ لا يَقْدِرُ أحَدٌ أن يَعدِلَ بينَ امرَأتَينِ في المَوَدَّةِ .حديث
بحار الأنوار : روايت شده است كه مردى از زنادقه به ابو جعفر احول گفت : به من بگو آيا ميان اين سخن خداوند متعال كه : «و از زنان هر چه خوش داريد بگيريد» و سخن ديگر او در آخر سوره كه :« و هرگز نمى توانيد ميان زنان عدالت ورزيد هر چند جدّيت كنيد» فرق و اختلافى هست؟
ابو جعفر احول گويد : من براى اين سؤال جوابى نداشتم . پس به مدينه رفتم و خدمت ابو عبد اللّه (امام صادق) عليه السلام رسيدم و درباره اين دو آيه از ايشان پرسيدم ، حضرت فرمود : مقصود از آيه «و اگر بيم آن داريد كه به عدالت رفتار نكنيد ، پس يك زن بگيريد» رعايت عدالت در نفقه است و مقصود از آيه «و هرگز نمى توانيد» رعايت برابرى در دوست داشتن زنان است ؛ زيرا هيچ كس نمى تواند دو زن خود را به يكسان دوست داشته باشد .
نمایش منبع
حدیث روز

حضرت علی علیه السلام : :

عِندَ حُضُورِ الشَّهَواتِ واللَّذاتِ يَتَبَيَّنُ وَرَعُ الأتقياءِ؛

پارسايى پارسايان به هنگام روى آوردن خواهش‏هاى نفسانى و لذّت‏ها آشكار مى‏ شود.

عيون الحكم والمواعظ، ح 5749

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 646

تــعــداد کــلــیــد واژه هــا : 608

تــعــداد اعــضــاء : 3473