کتابخانه احادیث شیعه

گناهان كبيره

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : گناهان كبيره نُه تاست : بزرگترين آنها شرك ورزيدن به خداوند عزّ و جلّ است و كشتن مؤمن و ربا خوارى و خوردن مال يتيم و تهمت زدن به زن پاكدامن و فرار از ميدان جهاد و رنجاندن پدر و مادر و در هم شكستن حرمت بيت الحرام و جادوگرى ؛ هر كس پاك از اين نُه گناه، خداوند عزّ و جلّ را ديدار كند با من در بهشتى خواهد بود كه لنگه هاى دَرِ آن از طلاست .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : گناهان كبيره عبارتند از : شرك ورزيدن به خدا ، آزردن پدر و مادر ، قتل نفس (آدم كشى) و سوگند دروغ عمدى [براى ضايع كردن حقوق ديگران و خوردن مال مردم] .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : گناهان كبيره عبارتند از: شرك ورزيدن به خدا، آدم كشى ، خوردن مال يتيم ، تهمت زدن به زن پاكدامن، فرار از ميدان جهاد، تعرّب بعد از هجرت، .حديث جادوگرى، آزردن پدر و مادر ، ربا خوارى ، كناره گيرى از جامعه مسلمانان و شكستن پيمان (بيعت يا معامله) .
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از گناهان كبيره ـ فرمود : هر گناهى كه خداوند براى آن وعده آتش داده است [كبيره است] .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «اگر از گناهان بزرگى كه شما را از آن نهى كرده اند . . .» ـ فرمود : گناهان بزرگ (كبيره) ، آنهايى است كه خداوند عزّ و جلّ [مرتكب ]آنها را مستوجب آتش دانسته است .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : گناهان كبيره هفت تاست : كشتن عامدانه مؤمن ، تهمت زدن به زن پاكدامن ، فرار از ميدان جهاد با دشمن ، تعرّب بعد از هجرت ، خوردن به ناحق مال يتيم ، ربا خوارى بعد از دانستن [حرمت آن] و هر چيزى كه خداوند به سبب آن آتش دوزخ را واجب كرده است .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : دروغ بستن به خداوند عزّ و جلّ و پيامبر او و اوصيا عليهم السلام، از گناهان كبيره است .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : تهمت زدن به زنان پاكدامن، از گناهان كبيره است ؛ زيرا خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد : «در دنيا و آخرت نفرين شده اند و آنان را عذابى بزرگ است» .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : قتل نفس از گناهان كبيره است ؛ زيرا خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد : «و هر كه مؤمنى را از روى عمد بكشد سزايش همواره در دوزخ ماندن است و خدا بر او خشم مى گيرد و لعنتش مى كند و عذابى بزرگ برايش آماده كرده است» .
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838