کتابخانه احادیث شیعه

عوامل رسيدن به خير دنيا و آخرت

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : چهار چيز است كه به هر كس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده است : بدن شكيبا، زبان گويا به ذكر خدا ، دل سپاسگزار، و همسر شايسته .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : به هر كس در دنيا چهار خصلت داده شود، خير دنيا و آخرت به او داده شده و بهره خويش را از دنيا و آخرت برگرفته است : پرهيزگارى، كه او را از حرامهاى خدا باز دارد، و خوش خويى، كه با آن در ميان مردم زندگى كند ، و بردبارى، كه با آن جهالت نادان را از خود دور سازد، و همسر شايسته، كه در كار دنيا و آخرت او را يارى رساند .
نمایش منبع
امام زين العابدين عليه السلام : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : آيا به شما خبر ندهم كه خير دنيا و آخرت در چيست و هرگاه افسرده و غمگين شديد و خدا را خوانديد او غمتان را بزدايد؟! عرض كردند : چرا، اى پيامبر خدا. فرمود: بگوييد: «لا إلهَ إلاّ اللّه ُ، ربُّنا لا نشرك به شيئا (معبودى جز خدا نيست . او پروردگار ماست و چيزى را شريك او نمى دانيم)». و سپس آنچه مى خواهيد از خدا بطلبيد.
نمایش منبع
كنز العمال ـ به نقل از أنس ـ : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : هر كه را خداوند چهار خصلت دهد، خير دنيا و آخرت را به او داده است . عرض شد : اى پيامبر خدا ! آن چهار خصلت كدام است ؟ فرمود : دلى سپاسگزار ، زبانى گويا به ذكر خدا ، خانه اى متوسط، و همسرى شايسته .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : خوبى دنيا و آخرت در راز دارى و دوستى با نيكوكاران گرد آمده است .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : سه چيز است كه هر كس داشته باشد خير دنيا و آخرت روزيش شده است . آن سه چيز عبارتند از : راضى بودن به قضاى الهى ، صبر كردن بر بلا و گرفتارى، و شكر كردن در هنگام آسايش و رفاه .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : خداى سبحان چيزى از خير دنيا و آخرت را به بنده اى نداد مگر به سبب خوش خويى و نيت پاك او .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : چهار چيز است كه به هر كس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده است: راستگويى ، امانتدارى ، عفت شكم، و خوش خويى .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : مردى خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و عرض كرد : مرا كارى بياموز كه به سبب آن، خداوند و بندگانش مرا دوست بدارند و خدا ثروتم را زياد كند و تندرستم بدارد و عمرم را دراز گرداند و با تو محشورم فرمايد . پيامبر فرمود : اين شش چيز كه بر شمردى، نياز به شش چيز دارد : اگر خواهى خداوند تو را دوست بدارد، از او بترس و تقواى او پيش گير ؛ اگر خواهى كه مردمان دوستت بدارند، به آنان نيكى كن و چشم طمع از دست آنان بر گير ؛ اگر خواهى خداوند دارايى تو را زياد گرداند، مالت را پاك كن ؛ اگر خواهى كه خداوند تو را تندرست بدارد، زياد صدقه بده؛ و اگر خواهى كه خداوند عمرت را دراز گرداند صله ارحام كن ؛ و اگر خواهى كه تو را با من محشور فرمايد، در پيشگاه خداىِ واحدِ قهّار سجده هاى طولانى كن .
نمایش منبع
امام زين العابدين عليه السلام ـ در پاسخ به مردى از اهالى كوفه كه نامه اى به ايشان نوشت و درباره خير دنيا و آخرت از ايشان جويا شد ـ نوشت : به نام خداوند بخشنده مهربان . اما بعد، كسى كه در راه خشنود كردن خدا، از خشم مردم پروايى نداشته باشد ، خداوند او را از امور مردم بى نياز گرداند و خود، كفايتش كند. و هر كه براى جلب خشنودى مردم، خدا را به خشم آورد ، خداوند او را به مردم وا گذارد ، و السلام .
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام : در كتاب على عليه السلام خوانديم كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بر فراز منبر فرمود: سوگند به خداى يگانه كه هرگز خير دنيا و آخرت به مؤمنى داده نشد، مگر به سبب خوش گمانى و اميدوارى او به خدا، و خوش خويى او، و خويشتنداريش از غيبت مؤمنان.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به مردى كه از ايشان خواهش كرد به او چيزى بياموزد كه مايه رسيدن به خير دنيا و آخرت و مختصر باشد ـ فرمود : دروغ نگو .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : سه چيز هميشه كمياب است : برادر دينى ، همسر شايسته و همراه در ديندارى، و فرزند سر به راه ؛ هر كه يكى از اين سه را داشته باشد به خير دنيا و آخرت و بهره فراوان دنيا دست يافته است.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : اگر خواهى كه به آرزويت برسى و به خير دنيا و آخرت دست يابى، چشم طمع از مال مردم برگير و خود را از مردگان بشمار، و خويشتن را از هيچ كس برتر و بالاتر مپندار، و همچنان كه از دارايى خود نگهدارى مى كنى ، زبانت را نيز نگه دار .
نمایش منبع
حدیث روز

رسول خدا صلی الله علیه و آله:

اَلْبُـكاءُ مِنْ خَشْيَةِ اللّهِ نَجاةٌ مِنَ النّارِ؛

گريه از ترس خدا، مايه نجات از دوزخ است.

جامع الاحادیث ، ص64

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838