کتابخانه احادیث شیعه
پرینت احادیث

دليل سوم بر اثبات وجود خداقانون عليّت

امام على عليه السلام : هر كس چيزى بسازد، آن را از چيزى [ديگر ]ساخته است ، اما خداوند آنچه را ساخته از چيزى نيافريده است .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : سپاس و ستايش خداوندى را كه ··· حدوث آفريدگانش را دليل قديم بودن و وجود خود قرار داد··· حدوث اشياء را گواه ازلى بودن خود گرفت و با داغ ناتوانى كه بر آنان نهاد، آنها را گواه قدرت خود و فناى حتمى آنها را گواه جاودانگى خويش گرفت.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : ستايش خداوندى را كه آفريدگان خود را دليل بر وجود خويش ساخت و حادث بودن آنها را دليل بر ازليّتش .
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام ـ در پاسخ به يكى از علماى شام كه از ايشان پرسيد: ··· پس اشياء را از چيز آفريده است يا از هيچ ؟ ـ فرمود : اشياء را آفريد نه از چيزى كه پيش از آن وجود داشته باشد. اگر شى ء را از شى ء آفريده باشد، هرگز ميان او و اشياء انقطاع نبوده و همواره چيزى با خدا مى باشد . حال آن كه خدا بوده و چيزى با او نبوده است .
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات بحار الأنوار: -الإمامُ الصّادقُ عليه السلام مِن مُناظَرَتِهِ زِنْديقا ، قالَ الزِّنْديقُ: مِن أيِّ شَيْءٍ خَلقَ الأشْياءَ ؟ ـ : لا مِن شَيْءٍ ، فقالَ : كيفَ يَجيءُ مِن لا شَيْءٍ ، شَيْءٌ ؟ قالَ عليه السلام : إنّ الأشْياءَ لا تَخْلو أنْ تَكونَ خُلِقَتْ مِن شَيْءٍ أو مِن غَيرِ شَيْءٍ ، فإنْ كانتْ خُلِقَتْ مِن شَيْءٍ كانَ مَعهُ فإنّ ذلكَ الشّيْءَ قَديمٌ ، و القَديمُ لا يَكونُ حَديثا و لا يَفْنى و لا يَتَغيّرُ ، و لا يَخْلو ذلكَ الشَّيْءُ مِن أنْ يَكونَ جَوْهَرا واحِدا و لَوْنا واحِدا، فمِن أينَ جاءتْ هذهِ الألْوانُ المُخْتَلِفَةُ و الجَواهِرُ الكَثيرَةُ المَوجودَةُ في هذا العالَمِ مِن ضُروبٍ شَتّى ؟ و مِن أينَ جاءَ المَوْتُ ، إنْ كانَ الشَّيْءُ الّذي اُنْشِئَتْ مِنهُ الأشْياءُ حيّا ؟ أو مِن أينَ جاءتِ الحياةُ إنْ كانَ ذلكَ الشَّيْءُ مَيِّتا ؟ و لا يَجوزُ أنْ يَكونَ مِن حَيٍّ و مَيِّتٍ قَديمَيْنِ لَم يَزالا ، لأنّ الحيَّ لا يَجيءُ مِنهُ مَيِّتٌ و هُو لَم يَزَلْ حيّا ، و لا يَجوزُ أيضا أنْ يَكونَ المَيِّتُ قَديما لَم يَزَلْ بما هُو بهِ مِن المَوْتِ، لأنَّ المَيِّتَ لا قُدْرَةَ لَهُ و لا بَقاءَ. قالَ: مِن أينَ قالوا إنَّ الأشياءَ أزَليَّةٌ؟ قالَ عليه السلام : ··· إنَّ الأشْياءَ تَدُلُّ على حُدوثِها مِن دَوَرانِ الفَلَكِ بما فيهِ ··· و تَحَرُّكِ الأرضِ و مَن علَيها ، و انْقِلابِ الأزْمِنَةِ ، و اخْتِلافِ الوَقتِ و الحَوادِثِ الّتي تَحْدُثُ في العالَمِ ، مِن زِيادَةٍ و نُقْصانٍ و مَوْتٍ و بِلىً ، و اضْطِرارِ النَّفْسِ إلى الإقْرارِ بأنّ لَها صانِعا و مُدَبِّرا ؟ أ ما تَرى الحُلْوَ يَصيرُ حامِضا ، و العَذْبَ مُرّا ، و الجَديدَ بالِيا ، و كُلٌّ إلى تَغَيُّرٍ و فَناءٍ ؟! .حديث
بحار الأنوار : امام صادق عليه السلام در مناظره با زنديقى كه گفت : خداوند اشياء را از چه آفريده است؟ فرمود : از چيزى نيافريد. عرض كرد : چگونه چيز از هيچ به وجود مى آيد ؟ فرمود : اشياء از دو حال خارج نيستند : يا از چيزى آفريده شده اند يا از چيزى آفريده نشده اند؛ اگر از چيزى آفريده شده اند كه آن چيز پيوسته با خدا بوده ؛ پس آن چيز، قديم است و قديم، نه حادث مى شود، نه فانى مى گردد و نه تغيير مى پذيرد . حال ، آن شى ء ، يك جوهر و يك رنگ (عرض) است ، در اين صورت اين همه رنگ (اعراض) گوناگون و جواهر فراوان موجود در اين عالم، از كجا آمده است؟ اگر آن چيزى كه اشياء همه از او پديد آمده زنده است، پس مرگ از كجا آمده است ؟ و اگر آن چيز، مرده است حيات و زندگى از كجا آمده است ؟ ممكن نيست كه از يك مُرده و يك زنده قديمى ازلى به وجود آمده باشند . زيرا از زنده ازلى، مُرده پديد نمى آيد . همچنين ممكن نيست كه مُرده ازلى و قديم وجود داشته باشد ؛ زيرا موجود مُرده را قدرت و بقايى نيست . [زنديق ]گفت : از چه رو گفته اند كه موجودات ازلى اند ؟ حضرت فرمود: ··· چرخش سپهر و هر آنچه در آن است ··· و حركت زمين و هر آنچه بر آن است و دگرگونى زمانها و اختلاف زمان و حوادثى كه در عالم رخ مى دهد و مرگ و پوسيدگى و نا گزيرى نفس به اقرار به اين كه او را آفريدگار و مدبّر است، همگى نشانگر حدوث اشياء است . مگر نمى بينى كه شيرين، ترش مى شود و خوش مزه، تلخ و نو، فرسوده و هر چيزى به سوى دگرگونى و نابودى مى رود؟
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ وقتى از ايشان سؤال شد : دليل بر وجود [خداى] يگانه چيست ؟ ـ فرمود : نيازمندى آفريده ها.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش ابو شاكر ديصانى كه : دليل بر اين كه تو را آفريدگارى است چيست ؟ ـ فرمود : خودم را از دو حال خالى نيافتم : يا من خود را آفريده ام يا كسى ديگر مرا آفريده است . اگر من خود را آفريده ام از دو حال خارج نيستم : يا بوده ام و خود را آفريده ام و يا نبوده ام و خود را پديد آورده ام . اگر قبلاً بوده ام و خود را پديد آورده ام نيازى به پديد آوردن ندارم و اگر نبوده ام تو مى دانى كه معدوم چيزى را به وجود نمى آورد ، پس شقّ سوم ثابت مى شود و آن اين كه مرا آفريدگارى است و آن همان خداى پروردگار جهانيان است . ابو شاكر كه پاسخى براى گفتن نداشت، برخاست .
نمایش منبع
حدیث روز

رسول خدا صلی الله علیه و آله:

اَلْبُـكاءُ مِنْ خَشْيَةِ اللّهِ نَجاةٌ مِنَ النّارِ؛

گريه از ترس خدا، مايه نجات از دوزخ است.

جامع الاحادیث ، ص64

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838