کتابخانه احادیث شیعه

اقامه حجّت

امام صادق عليه السلام :خداوند عزّ و جلّ به وسيله آنچه به مردم داده و به ايشان شناسانده است، بر آنان اقامه حجّت كرده است.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «خدا قومى را كه هدايت كرده است گمراه نكند، تا بر ايشان روشن كند كه از چه چيز بايد بپرهيزند» ـ فرمود : تا آنچه را مايه خشنودى و ناخشنودى اوست به آنان بشناساند.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش كه: معرفت، كار چه كسى است؟ ـ فرمود : كار خداوند است و بندگان در پديد آوردن آن نقشى ندارند.
نمایش منبع
المحاسن ـ به نقل از عبد الاعلى ـ : از امام صادق عليه السلام پرسيدم: آيا در مردم ابزارى نهاده شده است تا بدان وسيله به معرفت دست يابند؟ فرمود : نه. عرض كردم: آيا به كسب معرفت مكلّف شده اند؟ فرمود: نه. روشن كردن و بيان نمودن با خداست و خداوند بندگان را جز به اندازه توانشان تكليف نكند و هيچ كس را جز به آنچه به وى داده است، مكلّف نسازد.
نمایش منبع
تحف العقول ـ به نقل از صفوان بن يحيى ـ : از امام رضا عليه السلام پرسيدم: آيا بندگان در پديد آوردن معرفت نقش دارند؟ حضرت فرمود: نه. پرسيدم: آيا در برابر آن مزد و پاداشى دارند؟ فرمود: آرى. خداوند به فضل خود، به آنها معرفت داده و به فضل خود آنها را هدايت فرموده است.
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838