کتابخانه احادیث شیعه

ستايش نيرومندى بدن

صفحه اختصاصي حديث و آيات قرآن:
«وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكا قَالُوا أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» .
حديث
«يَـيَحْيَى خُذِ الْكِتَـبَ بِقُوَّةٍ وَ ءَاتَيْنَـهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا» . حديث
(و پيامبرشان به آنان گفت: در حقيقت ، خداوند ، طالوت را بر شما به پادشاهى گماشته است . گفتند: چگونه او را بر ما پادشاهى باشد ، با آن كه ما به پادشاهى از وى سزاوارتريم و به او از حيث مال ، گشايشى داده نشده است؟ پيامبرشان گفت: در حقيقت ، خدا ، او را بر شما برترى داده و او را در دانش و [نيروى ]بدن بر شما برترى بخشيده است . و خداوند ، پادشاهى خود را به هر كس كه بخواهد ، مى دهد ، و خدا گشايشگر داناست)
(اى يحيى! كتاب [خدا] را به نيرو و توان بگير ، و از كودكى به او نبوّت داديم)
بحار الأنوار عن إسحاق بن عمار : سَأَلتُ أبا عَبدِ اللّه ِ عليه السلام عَن قَولِ اللّه ِ : «خُذُواْ مَآ ءَاتَيْنَـكُم بِقُوَّةٍ» حديث أ قُوَّةٌ فِي الأَبدانِ أم قُوَّةٌ فِي القُلوبِ؟ قالَ : فيهِما جَميعا. حديث
بحار الأنوار ـ به نقل از اسحاق بن عمّار ـ : از امام صادق عليه السلام ، درباره اين سخن خداوند پرسيدم : (آنچه را به شما داده ايم ، با نيرو و توان بگيريد) كه آيا مراد ، نيرو و توان جسمى است يا نيرو و توانِ قلب .
فرمود : «هر دو» .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : خوشا به حال آن كه اسلام آورَد و [امكاناتِ] زندگى اش به اندازه لازم باشد و نيروهايش استوار .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : مؤمنِ نيرومند ، بهتر و نزد خداوند ، محبوب تر از مؤمن ناتوان است ، و در هر كدام خوبى هايى است .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله ـ در گزارش تعاليم صحف ابراهيم ـ : بر خردمند است تا عقلش شكست نخورده ، [برنامه ]وقت هايش چنين باشد : زمانى را با پروردگار عز و جل ، راز و نياز كند ، و زمانى را به حسابرسى از خود اختصاص دهد ، و زمانى را در آنچه خداوندِ عز و جلبرايش آفريده بينديشد ، و زمانى را براى بهره بُردن از خوشى هاى حلال بگذارد؛ زيرا اين زمان ، يارى كننده ديگر زمان ها باشد و دل ها را آرام و فارغ گردانَد .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : بر خردمند است تا هنگامى كه عقلش پايدار است ، برنامه روزانه اش چهار بخش باشد : زمانى را به راز و نياز با پروردگار بپردازد؛ و زمانى را به حسابرسى از خود ، اختصاص دهد ؛ و زمانى نزد دانشمندان برود تا او را در كار دين ، بينا كنند و وى را اندرز دهند؛ و زمانى را به خوشى هاى حلال و زيباى دنيا اختصاص دهد .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : پروردگارا ، پروردگارا! اندام مرا بر خدمت گزارى ات نيرومند ساز و درونم را در تصميم گيرى قوى دار .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : [سزاوار است] مؤمن را سه زمان باشد : زمانى كه در آن با پروردگارش راز و نياز كند ؛ و زمانى كه هزينه هاى زندگى را تأمين كند ؛ و زمانى را به خوشى هاى حلال و زيبا ، اختصاص دهد .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : در حكمت آل داوود ، چنين آمده است : سزاوار است مسلمان خردمند ، زمانى را به اعمال ميان خود و خداوند ، اختصاص دهد ، و زمانى را به ديدار برادران و گفتگوى درباره امور آخرت ، اختصاص دهد ، و زمانى را با خوشى هاى حلال سپرى كند كه اين زمان ، كمك به آن دو وقت ديگر خواهد بود .
نمایش منبع
امام كاظم عليه السلام : تلاش كنيد زمانتان چهار بخش باشد : زمانى براى راز و نياز با خداوند؛ زمانى براى تأمين معاش؛ و زمانى براى معاشرت با برادران مورد اعتماد ، تا عيب هايتان را به شما بشناسانند و براى شما در امور پنهان ، خيرخواهى كنند؛ و زمانى براى خوشى هاى حلال .
نمایش منبع
حدیث روز

رسول خدا صلی الله علیه و آله:

اَلْبُـكاءُ مِنْ خَشْيَةِ اللّهِ نَجاةٌ مِنَ النّارِ؛

گريه از ترس خدا، مايه نجات از دوزخ است.

جامع الاحادیث ، ص64

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838