حديث و آيات: كمك گرفتن از مشركان
شرح نهج البلاغة : كانَ خُبيبُ بنُ يِسافٍ رجُلاً شُجاعا، و كان يَأبَى الإسلامَ ، فلَمّا خَرَجَ النبيُّ صلى الله عليه و آله إ بَدرٍ خَرَجَ هُو و قيسُ بنُ محرّثٍ ـ و يقالُ : ابنُ الحارثِ ـ و هُما عَلى دِينِ قَومِهِما ، فَأدرَكا رسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ، و خُبيبُ مُقَنَّعٌ في الحَدِيدِ ، فَعَرَفَهُ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله من تَحتِ المِغفَرِ ، فالتَفَتَ إلى سعدِ بنِ مُعاذٍ و هُو يَسِيرُ إلى جَنبِهِ ، فقالَ : أ ليسَ بِخُبيبِ بنِ يِسافٍ ؟ قالَ : بَلى ، فَأقبَلَ خُبيبُ حتّى أخَذَ بِبِطانِ ناقَةِ رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : فقالَ لَهُ و لقيسِ بنِ محرّثٍ: ما أخرَجَكُما ؟ قالَ : كنتَ ابنَ اُختِنا و جارَنا و خَرَجنا مِن قومِنا لِلغَنيمَةِ ، فقال صلى الله عليه و آله : لا يَخرُجَنَّ مَعَنا رَجُلٌ لَيسَ على دِينِنا
فقالَ خُبيبٌ : لقد عَلِمَ قَومي أنّي عَظيمُ الغَناءِ في الحَربِ ، شَديدُ النِّكايَةِ ، فَاُقاتِلُ مَعكَ لِلغَنيمَةِ و لا اُسلِمُ ، فقالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: لا ، و لكنْ أسلِمْ ثُمّ قاتِلْ ! فَلَمّا كانَ بالرَّوحاءِ جاءَ فقالَ : يا رسولَ اللّه ِ ، أسلَمتُ لِرَبِّ العالَمِينَ و شَهِدتُ أنَّكَ رسولُ اللّه ِ ، فَسُرَّ بذلكَ ، و قالَ : أمضِهِ ، فكانَ عظيمَ الغَناءِ في بَدرٍ و في غيرِ بَدرٍ ، و أمّا قيسُ بنُ الحارِثِ فَأبى أن يُسلِمَ ، فَرَجَعَ إلى المدينَةِ ، فَلَمّا قَدِمَ النبيُّ صلى الله عليه و آله من بَدرٍ أسلَمَ و شَهِدَ اُحُدا فَقُتِلَ .
فقالَ خُبيبٌ : لقد عَلِمَ قَومي أنّي عَظيمُ الغَناءِ في الحَربِ ، شَديدُ النِّكايَةِ ، فَاُقاتِلُ مَعكَ لِلغَنيمَةِ و لا اُسلِمُ ، فقالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: لا ، و لكنْ أسلِمْ ثُمّ قاتِلْ ! فَلَمّا كانَ بالرَّوحاءِ جاءَ فقالَ : يا رسولَ اللّه ِ ، أسلَمتُ لِرَبِّ العالَمِينَ و شَهِدتُ أنَّكَ رسولُ اللّه ِ ، فَسُرَّ بذلكَ ، و قالَ : أمضِهِ ، فكانَ عظيمَ الغَناءِ في بَدرٍ و في غيرِ بَدرٍ ، و أمّا قيسُ بنُ الحارِثِ فَأبى أن يُسلِمَ ، فَرَجَعَ إلى المدينَةِ ، فَلَمّا قَدِمَ النبيُّ صلى الله عليه و آله من بَدرٍ أسلَمَ و شَهِدَ اُحُدا فَقُتِلَ .
شرح نهج البلاغة : خُبيب بن يِساف مردى دلير بود و اسلام نمى آورد . هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه و آله به سوى بدر حركت كرد ، او و قيس بن محرّث ـ به قولى ابن حارث ـ كه بر آيين مردم خود بودند ، نيز به راه افتادند و در [وادى ]عقيق به رسول خدا صلى الله عليه و آله رسيدند . خبيب غرق در آهن بود ، رسول خدا او را از زير كلاهخُود شناخت و به سعد بن معاذ كه در كنارش حركت مى كرد رو كرد و فرمود : او خبيب بن يساف نيست؟ عرض كرد : چرا . پس ، خبيب جلو آمد و تنگِ ناقه رسول خدا را گرفت . پيامبر به او و قيس بن محرث فرمود : شما چرا آمده ايد؟ خبيب گفت : تو خواهر زاده ما و همسايه ما (در پناه ما) هستى و ما براى غنيمت آمده ايم . حضرت فرمود : كسى كه همدين ما نيست، نبايد همراه ما به جنگ بيايد
خبيب گفت : قوم من مى دانند كه من مردى بسيار جنگاور و سخت گزند هستم . بنا بر اين براى غنيمت در كنار تو مى جنگم ، اما اسلام نمى آورم . رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : نه ، بلكه مسلمان شو و سپس بجنگ! او در منطقه روحاء نزد پيامبر آمد و عرض كرد : اى رسول خدا! من به پروردگار جهانيان ايمان آوردم و گواهى مى دهم كه تو فرستاده خدايى . پيامبر صلى الله عليه و آله خوشحال شد و فرمود : حالا به راهت ادامه بده . او در بدر و جاهاى ديگر شجاعت زيادى از خود نشان داد . اما قيس بن حارث [در آن زمان ]از مسلمان شدن امتناع كرد و به مدينه برگشت . وقتى پيامبر صلى الله عليه و آله از بدر بازگشت ، او هم مسلمان شد و در جنگ احد شركت كرد و كشته شد .
خبيب گفت : قوم من مى دانند كه من مردى بسيار جنگاور و سخت گزند هستم . بنا بر اين براى غنيمت در كنار تو مى جنگم ، اما اسلام نمى آورم . رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : نه ، بلكه مسلمان شو و سپس بجنگ! او در منطقه روحاء نزد پيامبر آمد و عرض كرد : اى رسول خدا! من به پروردگار جهانيان ايمان آوردم و گواهى مى دهم كه تو فرستاده خدايى . پيامبر صلى الله عليه و آله خوشحال شد و فرمود : حالا به راهت ادامه بده . او در بدر و جاهاى ديگر شجاعت زيادى از خود نشان داد . اما قيس بن حارث [در آن زمان ]از مسلمان شدن امتناع كرد و به مدينه برگشت . وقتى پيامبر صلى الله عليه و آله از بدر بازگشت ، او هم مسلمان شد و در جنگ احد شركت كرد و كشته شد .
نمایش منبع
امام كاظم علیه السلام:
طُوبى لِشيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكينَ بِحُبِّنا فى غَيْبَةِ قائِمنا اَلثّابِتينَ عَلى مُوالاتِنا وَ الْبَرآئَةِ مِنْ اَعْدآئِنا اُولئِكَ مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ وَ قَدْ رَضُوا بِنا اَئِمَّةً وَ رَضينا بِهِمْ شيعَةً وَ طُوبى لَهُمْ، هُمْ وَ اللّهِ مَعَنا فى دَرَجَتِنا يَوْمَ الْقِيامِةِ؛
خوش به حال شيعيان ما كه در زمان غيبت قائم ما به دوستى ما چنگ مى زنند و در دوستى ما و برائت از دشمنان ما استوارند آنها از ما و ما از آنها هستيم، آنها به پيشوائى ما راضى شدند و ما هم به شيعه بودن آنها راضى و خشنوديم و خوشا به حال آنها، به خدا قسـم آنها در روز قيامت با ما و مرتبه ما هستند.
بحارالأنوار: ج 51، ص 151
- رسول خدا صلی الله علیه و آله 11014 حدیث
- فاطمه زهرا سلام الله علیها 90 حدیث
- امیرالمؤمنین علی علیه السلام 17430 حدیث
- امام حسن علیه السلام 332 حدیث
- امام حسین علیه السلام 321 حدیث
- امام سجاد علیه السلام 880 حدیث
- امام باقر علیه السلام 1811 حدیث
- امام صادق علیه السلام 6388 حدیث
- امام کاظم علیه السلام 664 حدیث
- امام رضا علیه السلام 773 حدیث
- امام جواد علیه السلام 166 حدیث
- امام هادی علیه السلام 188 حدیث
- امام حسن عسکری علیه السلام 233 حدیث
- امام مهدی علیه السلام 82 حدیث
- حضرت عیسی علیه السلام 245 حدیث
- حضرت موسی علیه السلام 32 حدیث
- لقمان حکیم علیه السلام 94 حدیث
- خضر نبی علیه السلام 14 حدیث
- قدسی (احادیث قدسی) 43 حدیث
- حضرت آدم علیه السلام 4 حدیث
- حضرت یوسف علیه السلام 3 حدیث
- حضرت ابراهیم علیه السلام 3 حدیث
- حضرت سلیمان علیه السلام 9 حدیث
- حضرت داوود علیه السلام 21 حدیث
- حضرت عزیر علیه السلام 1 حدیث
- حضرت ادریس علیه السلام 3 حدیث
- حضرت یحیی علیه السلام 8 حدیث
تــعــداد كــتــابــهــا : 111
تــعــداد احــاديــث : 45456
تــعــداد تــصــاویــر : 685
تــعــداد حــدیــث روز : 3838