مَثَل قارى قرآن

صفحه اختصاصي حديث و آيات رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : مَثَلُ الفاجِرِ الّذي يَقرأُ القُرآنَ كمَثَلِ الرَّيحانَةِ ؛ رِيحُها طَيِّبٌ و طَعمُها مُرٌّ . و مَثَلُ الفاجِرِ الّذي لا يَقرأُ القُرآنَ كمَثَلِ الحَنظَلَةِ ؛ طَعمُها مُرٌّ و لا رِيحَ لَها .حديث

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مَثَل نابكارى كه قرآن مى خواند، مانند ريحان است كه خوشبو و تلخ مزه است و مثل نابكارى كه قرآن نمى خواند، مانند حنظل است كه طعمش تلخ است و رايحه اى هم ندارد.

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلى الله عليه و آله : مَثَلُ المُنافقِ الّذي يَقرَأُ القُرآنَ كمَثَلِ الرَّيحانَةِ ؛ ريحُها طَيِّبٌ و طَعمُها مُرٌّ . و مَثَلُ المُنافقِ الّذي لا يَقرَأُ القُرآنَ كمَثَلِ الحَنظَلَةِ ؛ رِيحُها مُرٌّ و طَعمُها مُرٌّ .حديث

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مَثَل منافقى كه قرآن مى خواند، مانند ريحان است كه بوى خوش دارد و مزه اش تلخ است و مَثَل منافقى كه قرآن نمى خواند مانند حنظل است كه هم بويش تلخ است و هم مزه اش تلخ.

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلى الله عليه و آله : مَثَلُ الّذي يَقرَأُ القُرآنَ و لا يُحسِنُ الفَرائضَ كالبُرنُسِ لا رأسَ لَهُ .حديث

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مَثَل كسى كه قرآن مى خواند و فريضه ها را نمى داند، مَثَل بُرنس .حديث بى سر است.

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلى الله عليه و آله : مَثَلُ الّذي يَقرَأُ القُرآنَ و لا يَفرُضُ مَثَلُ الّذي لَيسَ لَهُ رأسٌ .حديث

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مَثَل كسى كه قرآن مى خواند و فريضه ها را نمى داند، مَثَل كسى است كه سر ندارد.

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلى الله عليه و آله : إنّ مَثَلَ القُرآنِ لِمَن تَعلّمَ فقَرأهُ و قامَ بهِ كمَثَلِ جِرابٍ مَحشُوٍّ مِسكا يَفوحُ رِيحُهُ في كلِّ مكانٍ ، و مَثَلُ مَن تَعلّمَهُ فيَرقُدُ و هُو في جَوفِهِ كمَثَلِ جِرابٍ اُوكِيَ على مِسكٍ .حديث

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مثل قرآن براى كسى كه آن را مى آموزد و مى خواند و به آن عمل مى كند، مانند انبانى پر از مشك است كه بوى آن در همه جا پراكنده مى شود و مَثَل كسى كه قرآن را مى آموزد و به بستر مى رود در حالى كه اندرونش قرآن است، مانند انبان مشكى است كه درش بسته باشد.

صفحه اختصاصي حديث و آيات يحيَى بنُ زكريّا عليه السلام : يا بَني إسرائيلَ ، إنّ اللّه َ تعالى يأمُرُكُم أن تَقرَؤوا الكِتابَ ، و مَثَلُ ذلكَ كمَثَلِ قَومٍ في حِصنِهِم سارَ إلَيهِم عَدُوُّهُم و قَد تَبَدَّوا لَهُ في كُلِّ ناحِيَةٍ مِن نَواحي الحِصنِ قَومٌ ، فلَيسَ يأتيهم عَدُوُّهُم مِن ناحِيَةٍ إلاّ وَجدَ مَن يَرُدُّهُم مِن حِصنِهِم ، و كذلكَ مَن يَقرَأُ القُرآنَ لا يَزالُ في حِرزٍ و حِصنٍ .حديث

يحيى بن زكريا عليه السلام : اى بنى اسرائيل! خداوند متعال به شما فرمان مى دهد كه كتاب را بخوانيد و حكايت خواندن كتاب [آسمانى] حكايت مردمى است كه در حصار و قلعه خود باشند و دشمنشان به سوى آنها روانه شود و در هر گوشه اى از گوشه هاى حصار عده اى در كمين او باشند. پس از هر سو دشمن بر آنان حمله كند با كسى رو به رو مى شود كه وى را از حصار دور مى كند. همچنين كسى كه قرآن مى خواند پيوسته در دژى و حصارى قرار دارد.

صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مَثَلُ المؤمنِ الّذي يَقرأُ القُرآنَ كمَثَلِ الاُترُجّةِ ؛ رِيحُها طَيِّبٌ و طَعمُها طَيّبٌ ، و مَثَلُ المؤمنِ الّذي لا يَقرأُ القُرآنَ كمَثَلِ التَّمرَةِ طَعمُها طَيِّبٌ و لا رِيحَ لَها .حديث

امام على عليه السلام : مَثَل مؤمنى كه قرآن مى خواند، مانند تُرنج است كه هم خوش بوست و هم خوش مزه و مَثَل مؤمنى كه قرآن نمى خواند مانند خرماست كه طعمى خوش دارد اما رايحه ندارد.