13. خلوت با خالق

صفحه اختصاصي حديث و آيات أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللّهِ أَكْبَرُ وَ اللّهُ يَعْلَمُ ما تَصْنَعونَ؛ حديث

نماز را بر پا دار، كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مى دارد و قطعا ياد خدا بزرگ تر است و خداوند آنچه را انجام مى دهيد مى داند.
1 پيامبر صلي الله عليه و آله : ما عَمِلَ ابْنُ آدَمَ شَيْئا اَفْضَلَ مِنَ الصَّلاةِ وَ صَلاحِ ذاتِ الْبَيْنِ وَ خُلْقٍ حَسَنٍ ؛

انسان هيچ كارى بهتر از نماز، اصلاح ميان مردم و خوش اخلاقى نكرده است. حديث

امتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز برپا دارند،زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند، پس اگر چنين نكنند به قحطى و خشكسالىگرفتار مى شوند. حديث

[در نماز جماعت] صف ها را هماهنگ و منظم نماييد تا دل هايتان هماهنگ شود و به يكديگر (شانه به شانه) متصل گرديد تا با هم مهربان شويد. حديث

[نماز] اول وقت مايه خشنودى خداوند، ميان وقت دربردارنده رحمت خداوند وپايان وقت، موجب عفو خداوند است. حديث

نمازهاى پنجگانه و نماز جمعه تا نماز جمعه بعد، كفاره گناهان ميان آنهاست، تاوقتى كه گناهان كبيره اى در ميان نيايد. حديث

اگر نماز گزار مى دانست تا چه حد مشمول رحمت الهى است، هرگز سر خود را ازسجده بر نمى داشت. حديث

بنگريد در چه [لباسى] و بر چه [چيزى] نماز مى گزارى، كه اگر از راه صحيح وحلالش نباشد، قبول نخواهد شد. حديث

ياد خدا از نمازگزاران، بالاتر از ياد آنان از خداوند است، مگر نمى بينى كه خداوند مى فرمايد: «مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم»؟ حديث

نماز شب، انسان را خوش سيما، خوش اخلاق و خوشبو مى كند و روزى رازياد، بدهى را پرداخت مى نمايد، غم و اندوه را از بين مى برد و چشم را نورانى مى كند. حديث

فلسفه خطبه نماز جمعه اين است كه: چون جمعه، روز حضور عامه مردماست، حاكم وسيله اى براى پند و اندرز آنان داشته باشد و مردم را به طاعت تشويق كند واز معصيت بر حذر دارد و از تصميم خود درباره مصالح دين و دنيايشان آگاه سازد و ازآنچه از گوشه و كنار مى رسد و حوادثى كه در آنها براى مردم سود و زيانىهست خبردار كند. حديث

هرگاه بنده اى به نماز بايستد و آن را سبك به جا آورد، خداوند به فرشتگانشمى گويد: به بنده ام نمى نگريد؟ گويا برآوردن حاجت هايش را به دست كسى جز منمى داند؟ آيا او نمى داند تأمين نيازهايش به دست من است؟ حديث

علت تشريع نماز جماعت آن است كه اخلاص، يكتاپرستى، تسليم حق بودن وبندگى براى خداوند، آشكار و بى پرده و نمايان باشد. حديث

هيچ كس از شما كسل و خواب آلود به نماز نايستد و به خود نينديشد؛ زيرا كهنمازگزار در پيشگاه پروردگار خويش است. و براى بنده از نمازش تنها آنچه با دلش به آنتوجه داشته، مى ماند. حديث

كسى كه دوست دارد بداند نمازش قبول شده يا نه؟ بايد ببيند آيا نمازش او را از زشتى ها و ناپاكى ها دور كرده است يا خير؟ به همان اندازه كه دور كرده، قبول شده است. حديث

اگر بر درِ خانه يكى از شما جويى بود و هر روز پنج بار خود را در آن مى شست، آيا دربدن وى چركى باقى مى ماند؟ گفتيم: نه. فرمودند: پس براستى نماز، مانند همان جوىروان است كه هرگاه به جا آورده شود، گناهان ميان دو نماز را پاك مى كند. حديث

كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: دوستانش ديده شوند كهچه كسانى هستند؟ نمازش چگونه است؟ و در چه وقت آن را مى خواند؟ حديث

خداوند متعال، حضرت ابراهيم را جز به خاطر غذا دادن (به مردم) ونماز شب خواندنش هنگامى كه مردم در خواب بودند، خليل و دوست خودانتخاب نكرد. حديث

هرگاه بنده به نماز بايستد و گرايش و دلش به سوى خدا باشد، از نماز فارغ مى شودهمانند روزى كه از مادر زاده شد. حديث

مردم به چيزى بهتر از تعقيبات نماز (ذكر و دعا) نپرداخته اند. حديث

سجده شكر بر هر مسلمانى واجب است، با آن نمازت را كامل مى كنى، پروردگارت راخشنود مى سازى و فرشتگان را از خود به شگفتى مى آورى... . حديث