کتابخانه احادیث شیعه
پرینت احادیث

فصل دوم : ويژگى كسانى كه از اهل بيت عليهم السلام نيستند

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : هركس با ميل و اختيار تن به ذلّت دهد، از ما اهل بيت نيست.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : از ما نيست كسى كه به سالخوردگان ما، احترام نگذارد و با خردسالانمان، مهربانى نكند وفضل وبرترى ما اهل بيت را (به رسميت) نشناسد.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : از ما نيست كسى كه به بزرگترها، احترام نگذارد و با كوچكترها، مهربان نباشد و امر به معروف و نهى از منكر نكند.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : اى مردم! خداوند، ما اهل بيت را، از اين كه فريب خوريم، يا فريب دهيم، يا فتنه انگيزى كنيم، يا دروغ گو باشيم، يا پيشگويى كنيم، يا جادوگرى كنيم، يا مانع تراشى كنيم، يا خيانتكار باشيم، يا با پرندگان فال گيريم، يا بدعت گذار باشيم، يا دستخوش شكّ و ترديد شويم، يا از خلق [خدا ]روى برتابيم و منافق باشيم، مصون داشته است؛ بنابراين، هركس چيزى از اين صفات را دارا باشد از ما نيست و من از او نيستم و خدا از او بيزار است و ما از او بيزاريم و هركس كه خدا از او بيزار باشد، وى را به دوزخ برد و چه بد جايگاهى است.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : از ما نيست كسى كه همسايه اش، از بديهاى او در امان نباشد.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : از ما نيست كسى كه با ما، از در دغلى و خيانت درآيد.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : از ما نيست كسى كه با مسلمانى، تقلّب و دغلى كند.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : از ما نيست كسى كه در امانت، خيانت كند.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام: بدانيد از ما نيست كسى كه براى همسايه خود، همسايه خوبى نباشد.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام: از ما نيست كسى كه نماز شب نخواند.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام: از ما نيست ـ و ارزشى ندارد ـ كسى كه در شهرى صدهزار نفرى زندگى كند و در آن شهر، پارساتر از او وجود داشته باشد.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام: از ما نيست كسى كه دنياى خود را به خاطر آخرتش و يا آخرت خود را به خاطر دنيايش، رها كند.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام: شيعه ما نيست كسى كه به زبان، دم از ما زند ولى برخلاف كردار و رفتار ما عمل كند.
نمایش منبع
ابو ربيع شامى: بر حضرت صادق عليه السلام وارد شدم، ديدم اتاق پر از جمعيت است و از خراسانى و شامى، تا ديگر نقاط در آنجا حضور دارند و من جايى براى نشستن نيافتم. حضرت كه تكيه داده بود [راست] نشست و آن گاه فرمود: اى شيعيان آل محمّد! بدانيد كه از ما نيست كسى كه در هنگام خشم، خويشتندارى نكند و با همنشين خود، خوش ننشيند و با كسى كه با او خوش خلقى مى كند، خوش خلق نباشد و با رفيق خود، نيكو رفاقت نكند و براى همسايه اش، همسايه خوبى نباشد و نمكِ هم نمك خود را پاس ندارد؛ اى شيعيان آل محمّد! تا مى توانيد پرهيزگار باشيد. ولا حول ولا قوة الا باللّه .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام: خداوند تبارك و تعالى دوستى و ولايت ما را بر شما واجب فرمود و اطاعت از ما را بر شما فرض كرده است. پس آگاه باشيد كه هركس از ماست، بايد به ما اقتدا كند و از جمله صفات ماست: پارسايى و كوشش در عمل و بازگرداندن امانت به نيكوكار و بدكار و به جاى آوردن صله رحم و مهمان دارى و گذشت كردن از كسى كه (به ما) بدى كند. هركه به ما اقتدا نكند، از ما نيست.
نمایش منبع
امام كاظم عليه السلام: از ما نيست كسى كه هر روز، به حساب اعمال خود رسيدگى نكند تا اگر ديد كار نيك كرده است، از خداوند بيشتر بخواهد و اگر كار بد كرده، براى آن از خداوند آمرزش بخواهد و به درگاه او توبه كند.
نمایش منبع
امام رضا عليه السلام: هركس با كسى كه از ما بريده است پيوند برقرار كند، يا از كسى كه با ما پيوند و رابطه دارد، ببرد، يا نكوهش گر ما را ستايش كند، يا مخالف ما را گرامى دارد، از ما نيست و ما از او نيستيم.
نمایش منبع
هروى: به على بن موسى الرضا عليه السلام عرض كردم: يابن رسول اللّه ، بفرماييد كه آيا بهشت و دوزخ هم اكنون آفريده شده و موجودند؟ فرمود: آرى. رسول خدا صلي الله عليه و آله زمانى كه به معراج برده شد، وارد بهشت گرديد و دوزخ را هم مشاهده كرد. عرض كردم: عده اى مى گويند: بهشت و دوزخ فعلاً مقدّر هستند و هنوز آفريده نشده اند. فرمود: اين عده از ما نيستند و ما از آنها نيستيم. هركس آفريده شدن بهشت و دوزخ را منكر شود، پيامبر صلي الله عليه و آله و ما را تكذيب كرده است و از ولايت ما بهره اى ندارد و در آتش دوزخ، جاودانه خواهد شد. خداوند عز و جلفرموده است: «اين است همان دوزخى كه گنهكاران آن را دروغ مى شمردند. ميان آن و ميان آب جوشان، سرگردان باشند» .
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838