کتابخانه احادیث شیعه

نشانه هاى اهل يقين

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نشانه اهل يقين شش چيز است: به حقانيّت خدا يقين پيدا كرده و لذا به او ايمان آورده است، يقين پيدا كرده كه مرگ راست است و لذا از آن بر حذر است، يقين پيدا كرده كه رستاخيز راست است و از اين رو از رسوايى [در آن روز ]مى ترسد، يقين پيدا كرده كه بهشت راست است و از اين رو مشتاق آن است، يقين پيدا كرده كه دوزخ راست است و از اين رو براى نجات از آن مى كوشد و يقين پيدا كرده كه حساب راست است و از اين رو از خود حساب مى كشد.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : از نشانه هاى يقين اين است كه هيچ كس را با به خشم آوردن خدا خشنود نسازى و به واسطه چيزى كه خدا به تو داده است هيچ كس را نستايى و براى چيزى كه خدا به تو نداده است، هيچ كس را نكوهش نكنى ··· .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : آنكه يقين دارد، اندوهش براى خود از همه مردم بيشتر است.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : شوق، خصلت اهل يقين است.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : كوتاهى آرزو، اخلاص در عمل و بى رغبتى به دنيا، دليل بر داشتن يقين است.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : كسى كه يقين دارد از دوستان جدا مى شود و در خاك جاى مى گيرد و با حساب رو به رو مى شود و آنچه از خود بر جاى مى گذارد به كارش نمى آيد و به آنچه پيش مى فرستد نيازمند است، سزاوار است كه آرزو را كوتاه كند و در كار و عمل بكوشد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : پرهيزگارى، ثمره دين و نشانه يقين است.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : كسى كه يقين داشته باشد، مجدّانه عمل مى كند.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : هر كه يقينش درست باشد، به بحث و مجادله بى رغبت است .
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ في قَولِهِ تعالى : «و كانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُما» .حديث ـ : أما إنّهُ ما كانَ ذَهَبا و لا فِضَّةً ، إنّما كانَ أربَعَ كَلِماتٍ : أنا اللّه ُ لا إلهَ إلاّ أنا ، مَن أيقَنَ بالمَوتِ لَم يَضحَكْ سِنُّهُ ، و مَن أيقَنَ بالحِسابِ لَم يَفرَحْ قَلبُهُ ، و مَن أيقَنَ بالقَدَرِ لَم يَخشَ إلاّ اللّه َ .حديث
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «و زير آن ديوار گنجى از آنِ آن دو يتيم بود» ـ فرمود : بدانيد كه آن گنج زر و سيم نبود، بلكه چهار جمله بود: مَنَم خدا و هيچ خدايى جز من نيست . هر كه به مرگ يقين داشته باشد دهانش به خنده باز نمى شود و هر كه به حساب يقين داشته باشد دلش شادى نمى كند و هر كه به تقدير يقين داشته باشد، از چيزى جز خدا نمى ترسد.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : هيچ عملى جز با يقين [كامل ]نباشد و هيچ يقينى جز با خشوع.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : از نشانه هاى يقين اين است كه مردم را با به خشم آوردن خداوند خشنود نسازيد و از اينكه خداوند از فضل خود به شما عطا نكرده است، آنان را نكوهش و ملامت نكنيد؛ زيرا نه حرص زدنِ حريص، روزى را به سوى او سوق مى دهد و نه بى ميلى شخص بى ميل، آن را از او باز مى دارد.
نمایش منبع
حدیث روز

امام علی عليه ‏السلام:

بِـرُّوا آباءَكُمْ يَبِـرُّكُمْ أَبْنـاؤُكُمْ؛

به پدران خود خوبى كنيد، تا پسرانتان هم به شما خوبى كنند.

غررالحكم: ج3، ص267

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838