کتابخانه احادیث شیعه

زنده كردن از طريق هدايت

صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمامُ الباقرُ عليه السلام ـ في قولهِ تعالى : «و مَنْ أَحياها فَكَأنَّما أحيا النّاسَ جَميعا» ـ : لم يَقتُلْها .حديث ، أو أنجاها مِن غَرَقٍ أو حَرْقٍ ، أو أعظَمُ مِن ذلكَ كُلِّهِ يُخرِجُها مِن ضَلالَةٍ إلى هُدى .حديث
امام باقر عليه السلام ـ درباره آيه «و هر كس، كسى را زنده كند، چنان است كه همه مردم را زنده كرده است» ـ فرمود : يعنى او را نكشد .حديث و يا از غرق شدن يا سوختن نجاتش دهد و يا از همه اينها بالاتر، او را از گمراهى به هدايت كشاند.
نمایش منبع
بحار الأنوار ـ به نقل از ابو بصير ـ : از امام باقر عليه السلام درباره آيه «و هر كس ، كسى را زنده كند···» پرسيدم، فرمود: يعنى كسى كه ديگرى را از كفر به ايمان در آورد.
نمایش منبع
الكافى ـ به نقل از فضيل بن يسار ـ : از امام باقر عليه السلام درباره آيه « و هر كس، كسى را زنده كند، چنان است كه همه مردم را زنده كرده است » سؤال كردم، حضرت فرمود : يعنى از سوختن و غرق شدن نجات بخشد. عرض كردم: كسى كه ديگرى را از گمراهى به راه راست در آورد چه؟ فرمود: اين مصداق بزرگتر (عاليتر) آيه است.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از همين آيه ـ فرمود : يعنى كسى كه ديگرى را از گمراهى به راه راست درآورد، مانند اين است كه او را زنده كرده است و كسى كه ديگرى را از راه راست به گمراهى كشاند، او را كشته است.
نمایش منبع
الكافى ـ به نقل از حمران ـ : از امام صادق عليه السلام درباره آيه « و هر كس، كسى را زنده كند، چنان است كه همه مردم را زنده كرده است » سؤال كردم حضرت فرمود : يعنى او را از سوختن يا غرق شدن نجات دهد. حضرت سپس سكوت كرد و بعد فرمود: تأويل بزرگترِ آن، اين است كه كسى را [به راه راست] دعوت كند و او دعوتش را بپذيرد.
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838