کتابخانه احادیث شیعه

پدران پيامبران عليهم السلام

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : من از راه ازدواج مشروع به وجود آمده ام و از راه نامشروع زاده نشده ام. از زمان آدم، هيچ گونه زنا و سنّت هاى نامشروع جاهليت ، نسب مرا مخدوش نساخته است و جز از راه پاك به دنيا نيامده ام.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : من از زمان آدم [پشت اندر پشت] به طريق ازدواج [مشروع] و بدون آلودگى به زنا متولّد شده ام.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ما از پشت هاى پاك به زهدان هاى پاكيزه و طاهر منتقل شده ايم.
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ در وصف پيامبران عليهم السلام ـ فرمود : خداوند پيامبران را در برترين امانتگاه به وديعه سپرد و در بهترين قرارگاه جايشان داد و از صلب پدرانى بزرگوار به زهدان هاى مادرانى پاك و پاكيزه منتقل شدند. هر زمان كه يكى از آنها مى رفت جانشينى از آنان براى ترويج دين خدا برمى خاست، تا آنكه كرامت خداوند سبحانه و تعالى به محمّد صلى الله عليه و آله رسيد. پس، او را از برترين رويشگاه ها و ارجمندترين كِشتگاه ها بيرون آورد، از درختى كه پيامبرانش را از آن به وجود آورد و اُمناى [وحى] خويش را از آن برگزيد خاندانش بهترين خاندان ها، و خانواده اش بهترين خانواده ها و تبارش بهترين تبارهاست.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : و گواهى مى دهم كه محمّد بنده خدا و فرستاده اوست و سرور بندگانش مى باشد. هر زمان خداوند آفريدگان را به دو شاخه تقسيم كرد، او را در بهترين شاخه قرار داد، نه آلوده دامنى در وجود او سهيم شد و نه گنهكارى در وجودش شريك گشت.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام ـ درباره آيه «الذى يراك حين تقوم. و تقلّبك فى الساجدين» ـ فرمود : تو را ، آن گاه كه به فرمان او بر مى خيزى و جا به جا شدنت در پشت هاى پيامبران را يكى پس از ديگرى، مى بيند.
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات مجمع البيان ـ في تفسيرِ قولهِ تعالى : «و تَقَلُّبكَ في السّاجِدينَ» .حديث ـ : و قيلَ : معناهُ و تَقلُّبَكَ في أصلابِ المُوحِّدينَ مِن نبيٍّ إلى نبيٍّ حتّى أخَرجَكَ نبيّا ، عن ابنِ عبّاسٍ في روايةِ عطاء و عِكرِمَةَ ، و هُو المَرويُّ عن أبي جعفرٍ و أبي عبدِ اللّه ِ صلواتُ اللّه ِ علَيهِما ، قالا : في أصلابِ النَّبيّينَ نَبيٍّ بَعدَ نَبيٍّ ؛ حتّى أخرَجَهُ مِن صُلبِ أبيهِ مِن نِكاحٍ غيرِ سِفاحٍ مِن لَدُنْ آدمَ عليه السلام .حديث
مجمع البيان ـ در تفسير آيه «و تقلّبك فى الساجدين» ـ : ··· و به قولى معنايش اين است كه در صُلب هاى يكتا پرستان ، از پيامبرى به پيامبر ديگر منتقل مى شدى، تا اينكه خداوند تو را پيامبر به جهان آورد. اين مطلب را عطا و عكرمه از ابن عباس نقل كرده اند. از امام باقر و امام صادق ـ صلوات اللّه عليهما ـ نيز روايت شده است كه فرمودند : يعنى از صلب پيامبرى به صلب پيامبرى ديگر منتقل مى شد، تا آنكه او را از صلب پدرش بيرون آورد كه از زمان آدم همواره پشت اندر پشت به طريق ازدواج مشروع صورت مى گرفته و آلوده به هيچ گونه زنا و ازدواج نا مشروعى نبوده است.
نمایش منبع
حدیث روز

امام علی عليه ‏السلام:

مـَنْ عـَشِقَ شَيْئاً اَعْشى بَصَرَهُ وَ اَمْرَضَ قَلْبَهُ. فَهُوَ يَنْظُرُ بِعَيْنٍ غَيْرِ صَحيحَةٍ وَ يَسْمَعُ بِاُذُنٍ غَيْرِ سَميعَةٍ؛

آن كس كه به چيزى عشق ورزد، آن عشق، چشم او را كور و قلبش را بيمار مى كند. چنين فردى با چشم ناسالم مى نگرد و با گوش ناشنوا مى شنود.

نهج البلاغه: خ 108، ص 330

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838