کتابخانه احادیث شیعه

معناى سپاسگزارى

امام على عليه السلام : كسى كه به او نيكى شده ، وظيفه دارد نيكى كننده را به خوبى پاداش دهد . اگر توان اين كار را نداشت ، بايد به خوبى تشكّر كند و اگر زبانش از اين كار هم قاصر بود ، وظيفه دارد كه ارزش آن نيكى را بشناسد و خوبى كننده را دوست داشته باشد و چنانچه از اين كار هم كوتاهى كرد ، لايق نيكى نيست .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : اگر كسى خاشاكى از بدن تو برداشت [دعايش كن و] بگو : خداوند آنچه را ناخوش مى دارى از تو دور گرداند .
نمایش منبع
امام زين العابدين عليه السلام : حقّ كسى كه به تو نيكى مى كند اين است كه از او تشكر كنى و نيكيش را به زبان آورى و از وى به خوبى ياد كنى و ميان خود و خداوند عزّ و جلّ برايش خالصانه دعا كنى . اگر چنين كنى بي گمان پنهانى و آشكارا از او تشكر كرده باشى . وانگهى اگر روزى توانستى نيكى او را جبران كنى ، جبران كن .
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام : هركه در قبال خوبى اى كه به وى شده همانند آن خوبى كند ، آن خوبى را جبران و اگر دو برابر آن خوبى كند، سپاسگزارى كرده است .
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات الكافي عن فضل البقباق: سألت أبا عبد اللّه عليه السلام عن قول اللّه عزّ و جلّ : «و أمّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ» .حديث قال: الذي أنعَمَ علَيكَ بما فَضَّلَكَ و أعطاكَ و أحسَنَ إلَيكَ ، ثُمّ قالَ فَحَدَّثَ بِدِينِهِ و ما أعطاهُ اللّه ُ و ما أنعَمَ بهِ علَيهِ .حديث
الكافى ـ به نقل از فضل البقباق ـ : از امام صادق عليه السلام از آيه: «و اما نعمت خداوندگارت را بازگوى» سؤال كردم فرمود : يعنى كسى كه با بخشش و دهش و احسانش به تو ، تو را نواخت . سپس فرمود : پس [بايد ]دين خود را و عطا و نعمتى را كه خداوند به او عنايت كرده است بازگو كند .
نمایش منبع
حدیث روز

امام صادق عليه ‏السلام:

أحَبُّ الأعمالِ إلى اللّه‏ِ عَزَّوجلَّ الصَّلاةُ، و هي آخِرُ وَصايا الأنبياءِ؛

محبوبترين كارها نزد خداوند عز و جل، نماز است و آن آخرين سفارش پيامبران مى‌‏باشد.

من لا يحضره الفقيه: 1/210/ 638

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838