کتابخانه احادیث شیعه

پرسش هايى درباره ريا

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ آنگاه كه به ايشان عرض شد : كسى كار خوبى انجام مى دهد و مردم او را به سبب آن مى ستايند ـ فرمود : اين نويد زودرس مؤمن است ؛ يعنى، نويدى كه زودتر در دنيا بدو دهند و نويد ديگر، اين سخن خداى سبحان است كه : «در آن روز بشارتتان به بهشتهايى است كه در آن نهرها روان است» .
نمایش منبع
عدّة الداعى : مردى خدمت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمد و عرض كرد : من صدقه مى دهم و صله رحم به جا مى آورم و اين كارها را جز براى خدا نمى كنم ، اما مردم به سبب اين اعمال مرا مى ستايند و من خوشم مى آيد و خوشحال مى شوم . رسول خدا صلى الله عليه و آله سكوت كرد و چيزى نفرمود ؛ پس اين آيه نازل شد : «هركه اميد ديدار پروردگارش را دارد بايد كار شايسته كند و در عبادت پروردگارش هيچ كس را شريك نكند» .
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام ـ در پاسخ زراره كه درباره شخصى پرسيد كه كار خوبى انجام مى دهد و انسانى او را مى بيند و او خوشحال مى شود ـ فرمود : اشكالى ندارد . همه دوست دارند كار نيكشان در ميان مردم نمايان شود، به شرط آن كه كار خوب را به اين منظور انجام نداده باشد .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ آنگاه كه عبيد از ايشان درباره كسى كه نمازش را با قرائت زيبا و نيكو به جا مى آورد، به آن اميد كه بيننده را به اين كار (نماز درست و با قرائت) بكشاند، پرسيد ـ فرمود : اين كار ريا نيست .
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838