کتابخانه احادیث شیعه
پرینت احادیث

وجوب پيروى از اهل بيت عليهم السلام

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :همانا مَثَل خاندان من در ميان شما به كشتى نوح مى ماند كه هر كه بر آن سوار شد نجات يافت و هر كه از آن بازماند غرق شد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :به خاندان پيامبر خود بنگريد و راه آنان را در پيش گيريد و در پى آنها حركت كنيد؛ زيرا آنان هرگز شما را از راه راست منحرف نمى كنند و به هيچ هلاكتى در نمى افكنند. اگر نشستند شما نيز بنشينيد و اگر بپا خاستند شما نيز بپا خيزيد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :هان! مَثَل خاندان محمّد صلى الله عليه و آله مثل ستارگان آسمانند كه هرگاه ستاره اى ناپديد شود ستاره اى ديگر آشكار مى گردد، پس، چنان است كه نعمتهاى خداوند در ميان شما كامل گشته و آنچه را آرزو مى كرديد به شما ارائه كرده است.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :ماييم درخت نبوّت و جايگاه فرود آمدن رسالت و جاى آمد و شد فرشتگان و كانهاى دانش و چشمه هاى حكمت.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :به خدا سوگند كه [روش ]ابلاغ پيامها و به انجام رساندن وعده ها و تمام كردن كلمات [الهى] به من آموخته شد . درهاى حكمت الهى به روى ما اهل بيت گشوده است و چراغ دين با راهنمايى ما افروخته.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :كجايند كسانى كه از سر دروغ و ستم بر ما، ادّعا كردند آنان راسخان در علم [قرآن]اند و نه ما؟ ··· هدايت با راهنمايى ما به دست مى آيد و دل هاى كور با ما تابان مى شود.
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ درباره كسانى كه اهل بيت عليهم السلام را وا گذاشتند ـ فرمود : دنياى زودگذر را برگزيدند و آخرت جاودان را پس زدند؛ چشمه زلال را وا نهادند و از آب تيره و بد مزه نوشيدند. گويى فاسقِ آنان را مى نگرم كه با منكر يار و همنشين شده است.
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ هنگام ياد كردن از خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله ـ فرمود : آنان جايگاه سرّ الهى اند و پناهگاه فرمان او و مخزن دانش او و بيانگر احكام شريعت او و جانْ پناه هاى [امن] كتابهاى او و كوههاى افراشته دين او. به وسيله ايشان خميدگى پشت دين را راست گردانيد و لرزش آن را از ميان بُرد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :بدانيد كه شما هرگز راه رستگارى را نخواهيد شناخت تا كسى كه آن را رها كرده است بشناسيد و هرگز به پيمان قرآن وفا نمى كنيد تا آن كسى كه پيمانش را شكسته است بشناسيد و هرگز به قرآن چنگ نمى زنيد تا كسى را كه آن را به دور انداخته است بشناسيد و اين همه را از اهل قرآن بخواهيد، كه دانش به آنان زنده است و نادانى با وجود آنان مرده؛ آنان كه داورى شان شما را از دانش آنان خبر مى دهد و سكوتشان از سخنشان و برونشان از درونشان . نه با دين مخالفت مى ورزند و نه در آن اختلاف دارند، دين در ميان آنان گواهىْ راستين و خاموشىْ گوياست.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :همانا امامان از جانب خدا تدبير كننده كار مردمانند و كار گزاران او بر بندگانش. به بهشت در نمى آيد مگر كسى كه آنان را بشناسد و آنها نيز او را، و به دوزخ وارد نمى شود مگر كسى كه ايشان را انكار كند و ايشان نيز او را نشناسند و نپذيرند.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :ما خاصان و ياران و گنجوران نبوّت و درها[ى رسالتيم ]و به درون خانه ها، جز از درهاى آن نتوان وارد شد، و آن كه جز از درها، به خانه ها درمى آيد، دزد ناميده مى شود.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :نفايس ايمان در ايشان است، آنان گنجينه هاى خداوند رحمانند، اگر سخن بگويند، راست مى گويند و اگر خاموش مانند، بر آنان پيشى نمى جويند.
نمایش منبع
امام على عليه السلام :ما تكيه گاه ميان راهيم، هر كه وا مانَد خود را به آن مى رسانَد و آن كه پيش تاخته است به سوى آن باز مى گردد.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام :بدانيد كه هيچ سخن حق و درستى نزد هيچ كس نيست، جز اينكه آن را از ما اهل بيت گرفته است و هيچ فردى نيست كه به حق و عدالت داورى مى كند، مگر آن كه در و كليد و آغاز و شيوه آن [ نزد] امير المؤمنين، على بن ابى طالب عليه السلام است.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ در بيان حال ائمّه و ويژگيهاى آنان ـ فرمود : خداوند آنان را [مايه ]حيات مردمان و چراغهايى در تاريكى و كليدهاى سخن و ستونهاى اسلام قرار داد.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ به نقل از نياكان بزرگوارش ـ فرمود : پرچم حق همراه ماست، هر كه در پى آن آيد [به ساحل نجات] مى رسد و هر كه از آن دور مانَد، غرق مى شود. بدانيد كه به وسيله ما انتقام خون هر مؤمنى گرفته مى شود و به وسيله ما يوغ ذلّت از گردنهايتان برداشته مى شود و [همه چيز] با ما آغاز شده، نه با شما و [همه چيز ]با ما پايان مى پذيرد، نه با شما.
نمایش منبع
حدیث روز

امام صادق عليه ‏السلام:

أحَبُّ الأعمالِ إلى اللّه‏ِ عَزَّوجلَّ الصَّلاةُ، و هي آخِرُ وَصايا الأنبياءِ؛

محبوبترين كارها نزد خداوند عز و جل، نماز است و آن آخرين سفارش پيامبران مى‌‏باشد.

من لا يحضره الفقيه: 1/210/ 638

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838