کتابخانه احادیث شیعه

39. سفارش شدگان خدا

بدانيد هرگونه غنيمتى (فايده اى) به دست آورديد، خمس آن براى خدا و پيامبر و براى خويشان و يتيمان و مسكينان و در راه ماندگان است، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدايى حقّ از باطل، روز درگيرى دو گروه، نازل كرديم ايمان آورده ايد و خداوند بر هر چيزى تواناست.
نمایش منبع
در حقيقت، خمس، كمكى به ما براى اهداف دينى ما و خانواده ها و دوستان ما و وسيله حفظ آبروى ما در برابر آنانى است كه از قدرتشان بيم داريم. پس خمس را از ما دريغ نداريد و حتى المقدور خويشتن را از دعاى ما محروم نسازيد؛ چرا كه خارج كردن خمس از [سرمايه] ، كليد روزى شما و مايه پاك شدن گناهانتان و اندوخته شما براى روز نيازتان در آخرت خواهد بود.
نمایش منبع
به خدا سوگند كه ماييم مقصود از «ذى القربى» و آنها كسانى هستند كه خداوند، نام آنها را در كنار نام خود و پيامبرش قرار داده و فرموده است: «همانا، خمس آن [مالِ غنيمت]، براى خدا و براى پيامبر و براى ذى القربى و يتيمان و مسكينان و در راه ماندگان است». اين مخصوص ماست و خداوند براى ما از صدقه نصيبى قرار نداده است؛ چرا كه او پيامبرش و ما را برتر از اين قرار داده كه آلودگى هاى در دست مردمان را روزى مان كند.
نمایش منبع
هر كس با مالى كه خمس آن داده نشده چيزى بخرد، عذر او در پيشگاه خدا پذيرفته نخواهد شد؛ زيرا چيزى خريده كه [از آنِ او نيست و] بر او حلال نيست.
نمایش منبع
سماعه گفت: از امام كاظم عليه السلام درباره خمس سؤال كردم. امام فرمودند: در هر چيزى كه مردم بهره مند مى شوند، خواه كم و خواه زياد، خمس است.
نمایش منبع
حدیث روز

امام صادق عليه ‏السلام:

أحَبُّ الأعمالِ إلى اللّه‏ِ عَزَّوجلَّ الصَّلاةُ، و هي آخِرُ وَصايا الأنبياءِ؛

محبوبترين كارها نزد خداوند عز و جل، نماز است و آن آخرين سفارش پيامبران مى‌‏باشد.

من لا يحضره الفقيه: 1/210/ 638

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838