هزينه كردن نابجاى اموال

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند سه كار را براى شما خوش ندارد : قيل و قال و برباد دادن مال و بسيارى سؤال.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : زهدِ در دنيا، نه به حرام شمردن حلال [برخود] است و نه در تباه كردن مال.

صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مَن كانَ لَهُ مالٌ فإيّاهُ و الفَسادَ؛ فإنّ إعطاءَكَ المالَ في غَيرِ وَجهِهِ تَبذيرٌ .حديث و إسرافٌ ، و هُو يَرفَعُ ذِكرَ صاحِبهِ في النّاسِ ، و يَضَعُهُ عِندَ اللّه ِ . و لَم يَضَعِ امرؤٌ مالَهُ في غَيرِ حَقّهِ و عِندَ غَيرِ أهلِهِ إلاّ حَرَمَهُ شُكرَهُم و كانَ خَيرُهُ لغَيرِهِ ، فإن بَقِيَ مَعهُ مِنهُم مَن يُريهِ الوُدَّ و يُظهِرُ لَهُ الشُّكرَ فإنّما هُو مَلَقٌ و كذبٌ .حديث

امام على عليه السلام : هركه مالى دارد، مبادا تباه كند؛ زيرا بخشيدن بى جهت مال، ريخت و پاش و اسراف است و اين كار نام صاحبش را در ميان مردم بلند مى گرداند و نزد خدا پست مى سازد. هيچ انسانى مالش را بى جا خرج نكرد و به نا اهلش نداد، مگر اينكه از قدردانى آنان محروم گشت و خير و نفعش به ديگرى رسيد و اگر هم در ميان آنان كسى باشد كه با وى اظهار دوستى و قدردانى كند آن در حقيقت چاپلوسى و دروغ است.

الكافى ـ به نقل از أبو جارود ـ امام باقر عليه السلام فرمود : هرگاه براى شما سخن و حديثى گفتم [درباره آن ]از كتاب خدا از من بپرسيد. سپس در حديث خود فرمود : همانا خداوند از قيل و قال و تباه كردن مال و بسيارىِ پرسش نهى فرموده است. عرض كردند : يا بن رسول اللّه ! اين مطلب در كجاى كتاب خداست؟ فرمود : خداوند عزّ و جلّ در كتاب خود مى فرمايد : «در بسيارى از راز گويى هاى ايشان خيرى نيست···» و فرموده است : «و اموالتان را ـ كه خداوند آن را وسيله قوام [زندگى ]شما قرار داده ـ به سفيهان مدهيد» و فرموده است : «از چيزهايى مپرسيد كه اگر براى شما آشكار گردد شما را ناراحت مى كند».