ردّ احترام و گراميداشت

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : از پذيرفتن احترام و گراميداشت خوددارى نكند، مگر الاغ.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر گاه به يكى از شما احترامى نهاده شد، آن را ردّ نكند؛ زيرا اين الاغ است كه احترام را ردّ مى كند.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : احترام و گراميداشت را بپذيريد و بهترين احترام عطر است؛ هم سبكبار است و هم بسيار خوشبو.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : از احترام مرد به برادر مسلمانش اين است كه پيشكش او را بپذيرد، يا از همان چيزى كه در اختيار دارد به او تعارف و پيشكش كند و خودش را به زحمت نيندازد.

امام حسين عليه السلام : كسى كه عطاى تو را بپذيرد در بخشندگى به تو كمك كرده است.

بحار الأنوار ـ به نقل از ابو خليفه ـ : من و ابو عبيده حذّاء، به حضور امام باقر عليه السلام رسيديم. حضرت به كنيزش فرمود بالشى بياورد. من عرض كردم: لازم نيست. همين طورى مى نشينيم. حضرت فرمود: اى ابو خليفه! عزّت و احترام را رد نكن؛ زيرا عزّت و احترام را فقط الاغ رد مى كند.

امام صادق عليه السلام : دو مرد بر امير المؤمنين عليه السلام وارد شدند. حضرت براى هر يك از آن دو تشكى انداخت. يكى از آن دو روى تشك نشست و ديگرى خوددارى كرد. امير المؤمنين فرمود: روى تشك بنشين؛ زيرا از پذيرفتن عزّت و احترام سرباز نزند مگر الاغ.

امام رضا عليه السلام : امير المؤمنين ـ صلوات اللّه عليه ـ مى فرمود: از پذيرفتن عزّت و احترام خوددارى نكند، مگر الاغ. حسن بن جهم مى گويد: عرض كردم: مقصود از احترام چيست؟ فرمود: جا باز كردن براى نشستن و عطر و بوى خوشى كه به او تعارف شود.