مقرّبان

صفحه اختصاصي حديث و آيات رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ـ في قولِهِ تعالى : «و السّابِقونَ الأَوَّلُونَ مِن المُهاجِرِينَ و الأَنصارِ» .حديث و قولهِ : «و السابِقونَ السابِقونَ * أُولئكَ المُقرَّبُونَ» ـ : أنزَلَها اللّه ُ تعالى في الأنبياءِ و أوصيائهِم ، فأنا أفضَلُ أنبياءِ اللّه ِ و رُسُلِهِ ، و عليُّ بنُ أبي طالبٍ وَصِيِّي أفضَلُ الأوصياءِ .حديث

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ درباره آيه «و پيشتازان اوليه مهاجرين و انصار» و آيه «و پيشتازان مقدّمند. آنان مقرّبانند» ـ فرمود : خداوند متعال اين آيات را درباره پيامبران و اوصيا نازل فرمود. امّا من برترين پيامبران و فرستادگان خدا هستم و وصىّ من على بن ابى طالب، برترين اوصيا است.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ درباره آيه «آن گاه اين كتاب را به آن كسان از بندگان خود كه انتخابشان كرديم به ميراث داديم . . .» ـ فرمود : پيشى گيرنده، بدون حسابرسى به بهشت مى رود. ميانه رو اندكى حسابرسى مى شود و ستمگر به خويش، در صحراى محشر نگه داشته مى شود و سپس به بهشت مى رود. همين عده هستند كه مى گويند: «سپاس و ستايش خدا را كه غم و اندوه از ما زدود».

امام باقر عليه السلام ـ درباره همين آيه ـ فرمود : پيشتاز به خيرات و خوبيها، امام است و ميانه رو، كسى است كه امام را مى شناسد و ستمگر به خويش، كسى است كه امام را نمى شناسد.

امام باقر عليه السلام ـ درباره همين آيه ـ فرمود : ستمگرِ به خويش از ما، كسى است كه هم كار خوب و شايسته مى كند و هم كار بد. ميانه رو، كسى است كه متعبّد و در عبادت سخت كوش است و پيشى گيرنده به خيرات، و خوبيها ، على و حسن و حسين عليهم السلام و هر كس از خاندان محمّد صلى الله عليه و آله كه شهيد شود مى باشد.

امام باقر عليه السلام ـ درباره همين آيه به ابو اسحاق ـ فرمود : اى ابو اسحاق! اين آيه مخصوص ماست. پيشى گيرنده به خوبيها و خيرات، على بن ابى طالب است و حسن و حسين و شهداى ما. ميانه رو، كسى است كه روزها روزه مى گيرد و شبها را به عبادت مى گذراند و ستمگر به خويشتن، مثل بقيه مردم گناه مى كند ولى آمرزيده مى شود.

صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ أيضا ـ : الظالِمُ يَحُومُ حَوْمَ .حديث نفسِهِ ، و المُقتَصِدُ يَحومُ حَومَ قلبِهِ، و السابِقُ يَحُومُ حَومَ رَبِّهِ عَزَّ و جلَّ .حديث

امام صادق عليه السلام ـ درباره همين آيه ـ فرمود : ستمگر برگِرد نفْس خويش مى چرخد .حديث و ميانه رو بر گرد دل خويش و پيشتاز بر گرد پروردگار عزّ و جلّ خود.

امام كاظم عليه السلام : در انجيل نوشته شده است: ··· خوشا به حال اصلاح دهندگان ميان مردم. اينان در روز قيامت مقرّبان [درگاه حق ]هستند.