دانش را براى چند چيز نبايد آموخت

صفحه اختصاصي حديث و آيات رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : لا تَعَلَّموا العِلمَ لِتُماروا بِهِ السُّفَهاءَ ، و تُجادِلوا بِهِ العُلَماءَ ، و لِتَصرِفوا (بهِ) وُجوهَ النّاسِ إلَيكُم ، وَ ابتَغوا بِقَولِكُم ما عِندَ اللّه ِ فإنَّهُ يَدومُ و يَبقى ، و يَنفَدُ ما سِواهُ .حديث

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : علم را براى اين نياموزيد كه با نادانان بستيزيد و با دانايان مجادله كنيد و مردم را به طرف خود بكشانيد. بلكه با سخنان خود آنچه را نزد خداست بجوييد؛ زيرا آن است كه پايدار و باقى مى ماند و جز آن هر چه هست از بين مى رود.

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلى الله عليه و آله : مَن طَلَبَ العِلمَ لِأربَعٍ دَخَلَ النّارَ : لِيُباهِيَ بِهِ العُلَماءَ ، أو يُمارِيَ بِهِ السُّفَهاءَ ، أو لِيَصرِفَ بِهِ وُجوهَ النّاسِ إلَيهِ ، أو يَأخُذَ بِهِ مِنَ الاُمَراءِ .حديث

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس علم را براى چهار چيز فرا گيرد به دوزخ رود: براى فخر فروشى بر علما، يا ستيزه كردن با نادانان، يا جلب توجّه مردم به سوى خود، يا براى اخّاذى از فرمانروايان.

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلى الله عليه و آله : مَن طَلَبَ العِلمَ لِيُمارِيَ بِهِ السُّفَهاءَ ، أو يُكاثِرَ بِهِ العُلَماءَ ، أو يَصرِفَ بِهِ وُجوهَ النّاسِ إلَيهِ ، فَلْيَتَبَوَّأْ مَقعَدَهُ مِنَ النّارِ .حديث

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كسى علم بياموزد براى اين كه با نادانان بستيزد، يا به علما فضل فروشى كند، يا توجّه مردم را به سوى خود جلب كند، جايگاهش دوزخ باشد.

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلى الله عليه و آله : مَن طَلَبَ العِلمَ لِيُباهِيَ بِهِ العُلَماءَ ، أو يُمارِيَ بِهِ السُّفَهاءَ فِي المَجالِسِ ، لَم يَرَحْ رائحَةَ الجَنَّةِ .حديث

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس علم بياموزد براى اين كه بر دانايان فخر فروشد، يا در مجالس با نادانان بحث و جدل كند، بوى بهشت را استشمام نكند.

صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه صلى الله عليه و آله : مَن طَلَبَ هذِه الأحاديثَ لِيُمارِيَ بِها السُّفَهاءَ ، و يُباهِيَ بِها لِيُحَدِّثَ بِها ، لَم يَرَحْ رائحَةَ الجَنَّةِ .حديث

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس اين احاديث را فرا گيرد تا به وسيله آنها با نادانان مجادله كند و براى فخر فروشى نقل حديث كند، بوى بهشت را استشمام نكند.

صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمامُ عليٌّ عليه السلام : خُذوا مِنَ العِلمِ ما بَدا لَكُم ، و إيّاكُم أن تَطلُبوهُ لِخِصالٍ أربَعٍ : لِتُباهوا بِهِ العُلَماءَ ، أو تُماروا بِهِ السُّفَهاءَ ، أو تُراؤوا بِهِ فِي المَجالِسِ ، أو تَصرِفوا وُجوهَ النّاسِ إلَيكُم لِلتَّرَؤّسِ .حديث

امام على عليه السلام : از علم هر آنچه كه برايتان پيش مى آيد فرا گيريد و زنهار كه آن را براى چهار كار بياموزيد: براى فخر فروشى بر علما، يا ستيزه كردن با نادانان، يا خودنمايى در مجالس، يا جلب كردن توجه مردم به خود و رياست كردن بر آنها.

صفحه اختصاصي حديث و آيات معاني الأخبار عن عبدِ السَّلامِ بنِ صالحٍ الهرويِّ ـ للإمام الرِّضا عليه السلام ـ : يا بنَ رَسولِ اللّه ِ، فَقَد رُويَ لَنا عَن أبي عَبد اللّه ِ عليه السلام أنّه قالَ : مَن تَعَلَّمَ عِلما لِيُمارِيَ بِهِ السُّفَهاءَ ، أو يُباهِيَ بِهِ العُلَماءَ ، أو لِيُقبِلَ بِوُجوهِ النّاسِ إلَيهِ ، فهُوَ فِي النّارِ، فقال عليه السلام : صَدَقَ جَدّي ، أ فَتَدري مَنِ السُّفَهاءُ ؟ فقُلتُ : لا يَا بنَ رسولِ اللّه ِ ، فَقالَ : هُم قُصّاصٌ مِن مُخالِفينا ، و تَدري مَنِ العُلَماءُ ؟ فقُلتُ : لا يَا بنَ رسولِ اللّه ِ ، قالَ : فَقالَ : هُم عُلَماءُ آلِ مُحَمَّدٍ عليهم السلام الّذينَ فَرَضَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ طاعَتَهُم و أوجَبَ مَوَدَّتَهُم
ثُمَّ قالَ : أ تَدري ما مَعنى قَولِهِ : أو لِيُقبِلَ بِوُجوهِ النّاسِ إلَيهِ ؟ قُلتُ : لا ، قالَ : يَعني بِذلكَ وَ اللّه ِ ادّعاءَ الإمامَةِ بِغَيرِ حَقِّها ، و مَن فَعَلَ ذلكَ فهُوَ فِي النّارِ .حديث

معانى الأخبار ـ به نقل از عبد السلام بن صالح ـ : از امام رضا عليه السلام درباره اين حديث كه حضرت صادق عليه السلام فرمود : هر كس دانشى را فرا گيرد تا به وسيله آن با نادانان مجادله كند، يا بر دانايان فخر فروشد، يا توجّه مردم را به سوى خود جلب كند، او در آتش است ، سؤال كردم ؟ حضرت فرمود : جدّم درست فرمود. آيا مى دانى نادانان كيستند؟! عرض كردم: نه، يا بن رسول اللّه . فرمود: آنان نقّالان مخالف ما هستند. آيا مى دانى دانايان كيستند؟ عرض كردم: نه، يا بن رسول اللّه ! فرمود: آنان دانايان خاندان محمّد عليهم السلام هستند كه خداوند عزّ و جلّ اطاعت از آنان و دوستيشان را واجب فرموده است
سپس فرمود: آيا مى دانى معناى اين جمله حضرت صادق عليه السلام كه: يا توجّه مردم را به سوى خود جلب كنند، چيست؟ عرض كردم: خير. فرمود: معناى آن، به خدا سوگند، ادّعاى بنا حقّ امامت است. كسى كه چنين كند، در آتش باشد.