ستايش شتاب كردن در استفاده از فرصتهاى خوب

امام صادق عليه السلام : هرگاه يكى از شما آهنگ كارى نيك يا بخششى كند، در طرف راست و چپ او دو شيطان قرار گيرند؛ پس بشتابد كه آن دو شيطان او را از تصميمش باز ندارند.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : درنگ كردن در هر كارى خوب است، به جز در كار آخرت.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : درنگ در هر كارى خوب است، مگر در سه جا: هرگاه براى جهاد در راه خدا فراخوان شود، نخستين كسى باشيد كه بيرون مى آيد. هرگاه بانگ نماز بلند شد، نخستين كسى باشيد كه از خانه خارج مى شود. و هرگاه تشييع جنازه اى باشد، به سوى آن بشتابيد. از اين سه كار كه گذشت، در هر كارى درنگ نيكوست.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : سه چيز نبايد به تأخير افتد: نماز، هرگاه زمانش فرا رسد، جنازه، هرگاه آماده تشييع شود و ازدواج كردنِ بيوه زن، هرگاه همسرى مناسب بيابد.

امام على عليه السلام : هرگاه چيزى از كار آخرت پيش آمد، آن را شروع كن و هرگاه چيزى از كار دنيا پيش آمد، در آن درنگ كن، تا از درستىِ آن مطمئن شوى.

امام على عليه السلام : درنگ در هر چيزى پسنديده است، مگر در فرصتهايى كه براى انجام كار خوب دست مى دهد.

امام على عليه السلام : درنگ كردن بهتر از شتاب كارى است، مگر در فرصتهاى كار خير. شتابزدگى در هر كارى نكوهيده است، مگر براى دور كردن بدى.

امام على عليه السلام : برآوردن نيازهاى مردم پا نگيرد، مگر با مراعات سه كار: با كوچك شمردن آن ها، تا در نتيجه [در نظر خدا و مردم ]بزرگ گردند، با پنهان داشتن آن ها، تا در نتيجه آشكار شوند، و با شتاب كردن در برآوردن آن ها، تا [بر نيازمند ]گوارا شوند.

امام على عليه السلام : به تأخير انداختن احسان، از عادت كريمان نيست.