ستمى كه بازخواست مى شود

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ظلم سه گونه است : ظلمى كه خداوند از آن نمى گذرد ··· اما ظلمى كه گذشت نمى شود، ستم بندگان به يكديگر است. خداوند تقاص هر كسى را از ديگرى مى گيرد.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد : به عزّت و جلالم سوگند كه از ستمگر در دنيا و آخرت به طور قطع انتقام مى گيرم ، و از كسى هم كه ستمديده اى را ببيند و بتواند ياريش رساند و نرساند ، بى گمان انتقام مى گيرم .

امام على عليه السلام : خداوند عزّ و جلّ فرمود : به عزّت و جلالم سوگند كه از ظلم هيچ ظالمى نگذرم ، گر چه زدن مشتى باشد ، يا كشيدن دستى يا شاخ زدن گوسفندِ شاخدارى به گوسفندى بى شاخ . خداوند تقاصّ بندگان را از يكديگر مى گيرد ، تا جايى كه هيچ كس به گردن ديگرى حق و مظلمه اى نداشته باشد ، آن گاه ايشان را براى حسابرسى مى فرستد .

امام على عليه السلام : آن ستمى كه بازخواست مى شود ، ستم بندگان به يكديگر است . قصاص آخرت بسيار سخت است؛ و آن زخم زدن با چاقو و ضربه زدن با تازيانه نيست ، بلكه اينها در مقابل آن قصاص ، بسيار كوچك و ناچيز است .

امام على عليه السلام : بزودى خداوند از كسى كه ظلم كرده است ، انتقام خواهد كشيد ؛ خوردنى را به خوردنى و آشاميدنى را به آشاميدنى ؛ با خوردنيهايى چون حنظل و نوشيدنيهايى چون صبر زرد .حديث و زهر .

امام باقر عليه السلام : اما ظلمى كه خداوند عزّ و جلّ از آن صرف نظر نمى كند ، ديونى است كه مردم به گردن يكديگر دارند .