كسى كه مستضعف به شمار نمى آيد

امام على عليه السلام : نام مستضعف بر كسى كه حجّت و برهان [خدا] به او برسد و گوشش آن را بشنود و دلش آن را فهم كند ، نهاده نمى شود .

صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمامُ الباقرُ عليه السلام ـ لمّا سُئلَ عن المُستَضعَفينَ ـ : البَلْهاءُ في خِدرِها، و الخادِمُ تقولُ لَها : صَلِّي فَتُصَلِّي لا تَدرِي إلاّ ما قُلتَ لَها ، و الجَليبُ .حديث الذي لا يَدرِي إلاّ ما قلتَ لَهُ، و الكبيرُ الفاني، و الصبيُّ الصغيرُ، هؤلاءِ المُستَضعَفُونَ، و أمّا رجُلٌ شَديدُ العُنُقِ جَدِلٌ خَصِمٌ يَتَوَلَّى الشِّرى و البَيعَ، لا تَستَطيعُ أن تَغبُنَهُ في شَيءٍ، تقولُ : هذا مُستَضعَفٌ ؟! لا، و لا كَرامَةَ .حديث

امام باقر عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از مستضعفان ـ فرمود : زنِ كم عقلِ پرده نشين، و خادمى كه به او مى گويى : نماز بخوان ، نماز مى خواند و جز حرفى كه تو به او زده اى چيز ديگرى نمى فهمد، و بنده اى كه او را براى فروش از اين شهر به آن شهر مى برند و جز آنچه تو به او مى گويى هيچ نمى فهمد، و پير مرد سالخورده رو به موت و كودك خرد سال . اينها مستضعفند . اما مرد گردن كلفتِ اهل حرف و بحث و جدل كه از پس خريد و فروش به خوبى برمى آيد و نمى توانى در چيزى مغبونش كنى ، آيا به چنين كسى مستضعف مى گويى؟! نه ، هرگز .

امام صادق عليه السلام : كسى كه اختلاف [مردم بر سر عقايد و مذاهب] را بشناسد ، مستضعف به شمار نمى آيد .

امام صادق عليه السلام : كسى كه اختلاف مردم [بر سر عقايد و مذاهب] را بشناسد ، مستضعف نيست .

امام كاظم عليه السلام : ضعيف كسى است كه حجت به او نرسيده و اختلاف را نمى شناسد . پس ، اگر اختلاف را بداند مستضعف نيست .