وجوب فرو گذاشتن شبهه ها

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : آنچه را كه به شبهه ات مى اندازد فرو گذار و آنچه را كه موجب شبهه براى تو نمى شود ، به كار بند ؛ زيرا فقدان چيزى را كه براى خداوند عزّ و جلّ فرو گذاشته اى ، هرگز حسّ نخواهى كرد .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : آنچه را كه به شبهه ات مى اندازد ، ترك كن، و آن را به كار بند كه برايت شبهه انگيز نيست؛ زيرا كسى كه پيرامون منطقه قرق شده بچراند، در آستان وارد شدن به قرقگاه قرار دارد .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : امور سه گونه اند : امرى كه درستى آن بر تو روشن است ، پس آن را دنبال كن ، امرى كه نادرستى آن بر تو آشكار است ، پس از آن دورى كن، و امرى كه در آن اختلاف است ، پس آن را به خداوند عزّ و جلّ ارجاع ده .

امام على عليه السلام : حلالى آشكار وجود دارد و حرامى آشكار و ميان اين دو، شبهه هاست ؛ پس كسى كه آنچه را احتمال گناه مى دهد فرو گذارد ، بي گمان، حرامى را كه برايش آشكار است، بيشتر فرو مى گذارد .

امام على عليه السلام : زنهار از افتادن در شبهات و آزمندى به شهوات ؛ زيرا اين دو امر، تو را به افتادن در حرام و ارتكاب بسيارى از گناهان مى كشانند .

امام على عليه السلام : كارها سه گونه اند : كارى كه درستى آن بر تو روشن است ، پس آن را دنبال كن ، كارى كه نادرستى آن بر تو آشكار است ، پس از آن دورى كن ، و كارى كه برايت مبهم است ، پس آن را به داناى آن وا گذار .

امام على عليه السلام ـ در نامه اى به عثمان بن حنيف ، كارگزار خود در بصره ـ نوشت : اما بعد ، اى پسر حنيف! به من خبر رسيده كه مردى از جوانان بصره تو را به وليمه اى دعوت كرده و تو به آن شتافته اى . . . پس ، بنگر كه بر سر اين سفره بر چه غذايى دندان مى نهى ، آنچه را كه حلال و حرامش بر تو آشكار نيست ، از دهان بيرون افكن و آنچه را به پاكىِ راههاىِ فراهم آوردنش يقين دارى، بخور .

امام صادق عليه السلام : امور سه گونه اند : امرى كه درستى آن روشن است ، پس بايد آن را دنبال كرد، امرى كه نادرستى اش آشكار است ، پس بايد از آن دورى نمود ، و امرى مبهم است ، پس بايد علم آن را به خدا و رسولش ارجاع داد . رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : حلالى روشن وجود دارد و حرامى روشن و در اين ميان امورى است مشتبه و مبهم ؛ پس هر كه شبهات را رها كند ، از حرامها نجات يابد و هر كه شبهات را پى گيرد مرتكب حرامها شود و ندانسته به هلاكت در افتد .