زندان

امام على عليه السلام : زندان، يكى از دو قبر است .

مجمع البيان : روايت شده است كه چون يوسف از زندان آزاد شد ، براى آنان (زندانيان) دعا كرد و گفت : خدايا! دلهاى نيكان را بر آنان مهربان ساز و اخبار و رويدادها را از آنان پنهان مدار . از اين رو ، زندانيان هر شهرى بيش از ساير مردم درباره اخبار و رويدادها اطلاع دارند ، و بر در زندان نوشته شد : اين جا گورهاى زندگان است و سراى اندوهها و جاى آزمودن دوستان و شاد كامى دشمنان از بدبختى ديگران .

صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ في قولِهِ تعالى : «نَبِّئْنا بِتَأْوِيلِهِ إِنّا نَراكَ مِنَ المُحْسِنِينَ» .حديث في قصّةِ يوسُفَ في السِّجنِ ـ : كانَ يقومُ على المَريضِ و يَلتَمِسُ المُحتاجَ و يُوَسِّعُ على المَحبوسِ .حديث

امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «ما را از تعبير آن آگاه كن كه تو را از نيكوكاران مى بينيم» كه مربوط به داستان يوسف در زندان مى شود ـ فرمود : آن حضرت، [زندانيانِ ]بيمار را تيمار مى كرد و از حال نيازمندشان جويا مى شد و به افراد زندانى رسيدگى مى نمود .

امام صادق عليه السلام : يوسف دوازده ساله بود كه به زندان افتاد و هيجده سال در زندان ماند و بعد از آزادى اش هشتاد سال عمر كرد كه مجموعا يكصد و ده سال مى شود .