ارتداد و وا پس گرايى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : پس آنگاه كه بميرم، من پيشاهنگ شما خواهم بود و وعده گاه شما [با من بر سر ]حوض [كوثر ]باشد··· پس، مى گويم : پروردگارا ! اينها امّت من هستند! در جوابم گفته شود : تو كه نمى دانى بعد از تو چه كارها كردند و به قهقرا (آيين پيشين خود) برگشتند .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : من در كنار حوض، منتظر كسانى از شما هستم كه نزد من آيند . به خدا سوگند ، مردانى از برابر من مى گذرند و من مى گويم : پروردگار من! اينها از من و امّت من هستند . خداوند مى فرمايد : تو كه نمى دانى كه پس از تو چه كردند ؛ آنها پيوسته به عقب (آيين گذشته خود) بر مى گشتند .

امام على عليه السلام : پس از آن كه خداوند جان رسولش صلى الله عليه و آله را گرفت ، گروهى به عقب برگشتند و راههاى ناهموار ، آنان را به هلاكت افكند و بر افكار نادرست تكيه كردند .

امام على عليه السلام ـ در نامه خود به معاويه ـ نوشت : گروه بسيارى از مردم را به هلاكت افكندى و با گمراهى خود آنان را فريفتى و در موج درياىِ [پليديهاى] خويش درافكندى، تاريكيها آنان را فرا گرفت و امواج شبهات از هر سو آنها را به تلاطم آورد ؛ پس ، از راه راست دور شدند و به قهقرا برگشتند و به راه پيشينيان خويش بازگشتند .

امام على عليه السلام ـ به خوارج ـ فرمود : پس ، به بدترين بازگشتگاه برگرديد و راه پيشينيان [خود ]را در پيش گيريد .