ترغيب به بسيار ياد كردن خدا

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بر تو باد تلاوت قرآن و بسيارى ياد خدا ؛ زيرا آن در آسمان براى تو نام (آوازه) است و در زمين نور .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ آنگاه كه كسى به ايشان عرض كرد: دوست دارم كه خاص ترين بنده خداوند متعال باشم ـ فرمود : خدا را فراوان ياد كن تا خاص ترين بنده خداوند متعال باشى .

امام على عليه السلام : با ذكر زياد، خود را از [عذاب و خشم] خداوند ـ كه يادش بلند باد ـ نگه داريد .

امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به اين سؤال كه گرامى ترين انسان نزد خدا كيست ـ فرمود : كسى كه بيش از همه به ياد خدا باشد و به فرمان او عمل كند .

الكافى ـ به نقل از ابن القداح ـ از امام صادق عليه السلام : هر چيزى حدّى دارد كه در آن جا به پايان مى رسد ، مگر ياد خدا كه آن را حدّى پايان پذير نيست . خداوند عزّ و جلّ فرايض را واجب كرد و هركه آنها را به جاى آورَد، همان حدّ آنهاست . . . مگر ذكر، كه خداوند عزّ و جلّ به اندك آن رضايت نداده و حدّى كه در آن جا پايان پذيرد، برايش قرار نداده است . سپس حضرت اين آيه را تلاوت كرد : «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! خدا را بسيار ياد كنيد» .

امام صادق عليه السلام : تا آن جا كه مى توانيد در تمام لحظات و ساعات شب و روز خدا را بسيار ياد كنيد ؛ زيرا خداوند به بسيار ياد كردن خود فرمان داده است .