دعا، بى تأثير نيست

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر مسلمانى كه خدا را به دعايى بخواند و آن دعا براى قطع رحم يا رسيدن به گناهى نباشد، خداوند متعال يكى از اين سه كار را در حقّ او مى كند : يا دعايش را در دنيا برآورَد ، يا آن را ذخيره آخرت او قرار دهد، و يا بدى و گزندى را از او دور سازد.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هرگاه اين شرايط دعا را كه گفتم، رعايت كردى و نيّت و درونت را براى خدا پاك و خالص گردانيدى، بشارت باد تو را به يكى از اين سه چيز : يا خواهشت بزودى برآورده مى شود ، يا بهتر از آن براى تو ذخيره مى گردد ، يا بلايى را از تو بر مى گرداند، كه اگر آن را بر تو مى فرستاد ، نابود مى شدى .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : همانا پروردگار شما با حيا و بخشنده است و شرم دارد از اين كه بنده دست [خواهش] به سوى او بگشايد و دست خالى بازش گرداند .

امام زين العابدين عليه السلام : دعاى مؤمن از سه حال خارج نيست : يا برايش ذخيره مى گردد ، يا در دنيا برآورده مى شود ، يا بلايى را كه مى خواهد به او برسد، دفع مى كند .

امام باقر عليه السلام : هر گاه خداوند بنده اى را دوست بدارد ، او را در فشارِ شديدِ بلا قرار دهد و باران بلا بر سرش فرو ريزاند ؛ پس چون به درگاه او دعا كند ، فرمايد : لبّيك بنده من ، لبّيك . اگر [خواهى ]خواسته تو را در دنيا دهم من بر انجام آن قادرم ، اما اگر به تأخير اندازم پس آنچه در نزد خود برايت ذخيره كنم ، براى تو بهتر است .

امام صادق عليه السلام : خداوند به حساب مؤمن رسيدگى مى كند و به او مى فرمايد : اين حساب را مى شناسى؟ عرض مى كند : نه ، اى پروردگار من . خداوند مى فرمايد : در فلان و بهمان شب ، چنين و چنان دعايى (خواهشى)كردى و من آن را براى تو اندوختم. آن مؤمن چون عظمت پاداش خدا را مى بيند ، عرض مى كند : اى پروردگار من! كاش هيچ دعا و خواهش مرا در دنيا برآورده نمى كردى و آنها را براى [آخرت ]من مى اندوختى .

امام صادق عليه السلام : مؤمن پاداش نيك (چشم گير) آخرت را كه مى بيند آرزو مى كند كاش هيچ دعايى از او در دنيا مستجاب نمى شد .