فضيلت اخلاص

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : جبرئيل از جانب خداوند عزّ و جلّ خبر داد كه اخلاص سرّى از اسرار من است و من آن را به دل بندگانى كه دوستشان دارم ، مى سپارم .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : برترى درجات مؤمنان بر يكديگر به اخلاص است.

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : براى خدا كار كن ، تو را از همگان كفايت مى كند .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : سه چيز است كه دل مردِ مسلمان در انجام آنها، با ناخالصى آميخته نمى شود: كار مخلصانه براى خدا ، خير خواهى و نصيحت رهبران مسلمانان، و همراهى با جامعه مسلمانان .

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : همانا خداوند، اين امت را به سبب مستضعفان آنها و دعا و اخلاص و نمازشان نصرت بخشيد.

امام على عليه السلام : اخلاص، عاليترين هدف است .

امام على عليه السلام : اخلاص ، هدف است .

امام على عليه السلام : اخلاص غايت دين است .

امام على عليه السلام : اخلاص، عبادت مقرّبان است .

امام على عليه السلام : اخلاص اساس عبادت است .

امام على عليه السلام : اخلاص ، اوج ايمان است .

امام على عليه السلام : اخلاص، خصلت والاترين انسانهاست.

امام على عليه السلام : رقابت خردمندان و صاحبدلان، در خالص گردانيدن اعمال است .

امام على عليه السلام : رهايى و نجات در اخلاص است .

امام على عليه السلام : هر عملى را كه خالص انجام دهى، در آخرت به آرزويى دست مى يابى .

امام على عليه السلام : غايت يقين، اخلاص است .

امام على عليه السلام : خوشا آن كه عمل و علمش، دوستى و دشمنيش ، انجام دادن و ترك كردنش ، سخن و سكوتش، و كردار و گفتارش فقط براى خدا باشد.

امام على عليه السلام : خوشا آن كه عبادت و دعايش را براى خدا خالص گرداند و آنچه مى بيند، دلش را به خود مشغول نسازد و آنچه مى شنود، او را از ياد خدا غافل نكند و به سبب آنچه به ديگران داده شده، سينه اش را غم و اندوه نگيرد.

امام زين العابدين عليه السلام ـ در مناجات ـ گفت : جهاد ما را در راه خود قرار ده و كوشش ما را مصروف طاعت خود گردان و در معامله با خودت نيّتهايمان را خالص كن .

امام صادق عليه السلام : خداوند عزّ و جلّ نعمتى بالاتر از اين به بنده اش نداده است كه در قلبش جز خدا نباشد .

مصباح الشريعة ـ در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است ـ : بنده بايد در تمام حركات و سكنات خود نيّت خالص داشته باشد ؛ زيرا اگر چنين نباشد، غافل است و غافلان را خداوند چنين وصف كرده است كه «آنان همچون چارپايانند و بلكه گمراهترند» .