گوناگون

رسول خدا صلي الله عليه و آله : هان! تو را به معيار اين مسئله كه خير دنيا و آخرت را با آن به
دست مى آورى ، راهنمايى كنم ؟ پايبند همنشينى با اهل ذكر باش و هر گاه تنها شدى ، تا مى توانى زبانت را به ذكر خدا بچرخان و در راه خدا ، دوست بدار و در راه خدا ، دشمن بدار .

رسول خدا صلي الله عليه و آله : نشانه شخص نيكوكار ، ده چيز است : در راه خدا دوست مى دارد؛ در راه خدا دشمن مى دارد؛ در راه خدا همراهى مى كند؛ در راه خدا جدا مى شود؛ در راه خدا به خشم مى آيد؛ در راه خدا خشنود مى گردد؛ در راه خدا عمل مى كند؛ در راه خدا مى جويد؛ ترسان و ترسيده ، پاك و پيراسته ، آزرمگين و نگران ، براى خدا فروتنى مى كند ؛ و در راه خدا نيكى مى نمايد .

رسول خدا صلي الله عليه و آله : خوشا آنان كه در راه خدا با يكديگر دوستى مى كنند !

رسول خدا صلي الله عليه و آله : هرگاه بنده اى ، بنده ديگرى را براى خداوند عز و جل دوست بدارد ، پروردگارش را گرامى داشته است .

رسول خدا صلي الله عليه و آله : هرگاه دو بنده ، يكى در شرق و ديگرى در غرب عالم باشند و يكديگر را در راه خدا دوست بدارند، خداوند ، آنان را روز قيامتْ گِرد مى آورد و به هر يك مى فرمايد: «اين ، همان است كه در راه من ، دوستش مى داشتى» .

امام على عليه السلام : خداوند سبحان را بزرگ بداريد ، از محرّماتش دورى كنيد و دوستانش را دوست بداريد .

امام على عليه السلام : دوستى در راه خداوند ، نزديك ترينْ خويشاوندى است .

امام على عليه السلام : دوستى در راه خدا ، كامل ترينِ دو [نوع ]خويشاوندى است .

امام على عليه السلام : دوستى در راه خدا ، استوارتر از پيوند خويشاوندى است .

امام على عليه السلام : همه نيكى ، در دوستى كردن در راه خدا و دشمنى كردن در راه خداست ، و دوستى در راه خدا و دشمنى در راه خدا .

امام على عليه السلام : خوشا آن كه دانش و كردارش ، دوستى و دشمنى اش، گرفتن و واگذاشتنش ، و گفتن و خاموشى اش را براى خداوند ، خالص كرده است .

امام رضا عليه السلام : براى هريك از دو برادر (دوست) در راه خدا ، لباس و هيئتى است همانند هيئت دوستش كه هر دو بدان شناخته مى شوند ، تا آن كه به سراى خداوند عز و جل وارد شوند . پس خداوند متعال مى فرمايد : «اى بندگان و آفريدگان و زائران من كه در راه من يكديگر را دوست مى داشتيد ! به جايگاه كرامت من ، خوش آمديد !» .