کتابخانه احادیث شیعه

چهل حديث « وحدت »

مقدمه

صفحه اختصاصي حديث و آيات 0
وحدت، تپش هماهنگ قلبهاست و آهنگ حركت دستها. وحدت اسلامى، عامل اقتدار اسلام در برابر كفر و نفاق و اختلاف، آفت بزرگِ عزّت و استقلال مسلمين است. آرمان و اميد همه دوستان عظمت اسلامى، وجدائى و تفرقه، آرزوى شوم دشمنان ديرينه ماست. وحدت، كشتى نوح است و تفرقه، تازيانه عذاب الهى.
اميد است در روزگارى كه شياطين، بذر نفاق و تفرقه مى پاشند تا در سرزمين مقدس اسلام، درخت دشمنى پرورش دهند، با بيدارى و يادآورى سخنان وحدت بخش رسول خدا و ائمه معصومين عليهم السلامنقشه هاى شوم استكبار، نقش بر آب گردد و خداجويان وحدت انديش برگرد قرآن و سُنّت هماهنگ شوند و با رهبرى عترت عليهم السلام پرچم استقلال و آزادى را در سراسر گيتى به اهتزاز درآورند.

اِن شاءاللّه

قالَ اللّهُ تعالى: وَلاتَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ماجآئَهُمُ الْبَيِّناتُ وَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذاَبٌ عَظيمٌ. و بسان آنانكه پراكنده شدند و پس از آمدن دليل هاى روشن الهى، اختلاف كردند، نباشيد «زيرا» براى آنان عذابى بزرگ خواهد بود. حديث
نمایش منبع

فرمان وحدت

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: از حاكمان الهى اطاعت كنيد و گوش بفرمان باشيد زيرا اطاعت از رهبرى مايه «وحدت اُمت اسلام» است.
نمایش منبع

پيوندهاى اجتماعى

امام على عليه السلام در وصيّت به حسنين عليهماالسلام مى فرمايد: ... و بر شما باد به ارتباط و بذل و بخشش و دورى گزيدن از جدائى و پشت كردن به يكديگر.
نمایش منبع

انس و الفت

امام محمد باقر عليه السلام فرمود: هان اى گروه مؤمنان، مأْنوس و متّحد باشيد و به هم مهربانى كنيد.
نمایش منبع

ايجاد وحدت

امام على عليه السلام فرمود: اصلاح اختلافها، از تمامى نمازها و روزه ها برتر است.
نمایش منبع

آشتى دادن

امام صادق عليه السلام فرمود: ايجاد وحدت هنگام پيدايش اختلاف، و تباهى امّت و نزديك كردن آنها در هنگام جدائى، صدقه ايست كه خداوند آنرا دوست دارد.
نمایش منبع

محور وحدت

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: شما اهل بيت، اهل اللّه هستيد كه به بركت شما، نعمت كامل گشته و پراكندگى بر طرف شده و اتحاد كلمه پديد آمده است.
نمایش منبع

خدا، پيامبر، قرآن

امام على عليه السلام فرمود: خدا يكى، پيامبر يكى، و كتاب يكى است. آيا آنها را خداوند به اختلاف و دو دستگى فرمان داده و او را اطاعت مى كنند؟ يا آنها را از اختلاف نهى كرده و فرمانش را سرپيچى مى كنند؟
نمایش منبع

اهل بيت(ع)

فاطمه زهرا عليهاالسلام فرمود: پيروى از ما «اهل بيت» نطام امّت، و رهبرى ما عامل وحدت، و جهاد مايه عزّت و سربلندى اسلام است.
نمایش منبع

رهبرى و وحدت

امام على عليه السلام فرمود: جايگاه رهبر و سرپرست در اجتماع، جايگاه رشته اى است كه دانه ها را بهم پيوند داده و جمع مى كند، و آنگاه كه آن رشته بگسلد، دانه ها پراكنده گشته و هرگز تمام آنها جمع نخواهند شد.
نمایش منبع

فلسفه رهبرى

امام على عليه السلام فرمود: امامت، موجب نظم و هماهنگى مردم و اطاعت، براى عظمت رهبرى است.
نمایش منبع

حفظ وحدت

امام على عليه السلام فرمود: سينه اينان (خوارج) از دشمنى با حكومت من انباشته است و تا آن هنگام كه بيم از هم پاشيدن جماعت (امت) نباشد، صبر مى كنم، براستى اگر اينان بر اين انديشه سست ادامه دهند، نظام مسلمانان از هم خواهد گُسست.
نمایش منبع

وحدت، پايه دين

امام رضا عليه السلام فرمود: امامت، زمام دين و مايه نظام و تشكيلات مسلمانان و صلاح دنيا و عزّت مؤمنان است. رهبرى، پايه بالنده اسلام و شاخه بلند آن است.
نمایش منبع

عوامل وحدت

نبىّ اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: مؤمنان با هم برادرند و خونشان برابر است و در برابر دشمن متحد و يكپارچه اند.
نمایش منبع

برادرى اسلامى

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: مسلمانان با هم برادرند و هيچكس بر ديگرى برترى ندارد، جز به تقوى.
نمایش منبع

پيوند روحى

امام محمّد باقر عليه السلام فرمود: خداوند، مؤمنان را از خاك بهشت آفريد و از روح خود در آنان دميد، از اين رو مؤمن با مؤمن، برادرِ پدر و مادرى است پس هر گاه كه به يكى از آنان در ديارى اندوهى برسد، ديگرى هم در غم او اندوهگين مى شود.
نمایش منبع

بنى‏آدم‏اعضاى‏يكديگرند

امام صادق عليه السلام فرمود: مؤمنان، با يكديگر برادرند، و همگى فرزندان يك پدر و مادر و چون رگ يكى از آنان زده شود «مصيبتى بر او وارد شود» ديگران در غم او خوابشان نبرد.
نمایش منبع

برادرى، فرمان خدا

امام صادق عليه السلام فرمود: همان گونه كه خداى عزّوجلّ به شما دستور داده، با هم پيوند داشته باشيد، به يكديگر نيكى كنيد، و برادرانى نيكوكار باشيد.
نمایش منبع

برادر دوستى

حفص گويد: نزد امام صادق عليه السلام بودم، مردى وارد شد پس امام به من فرمود: آيا دوست دارى او را؟ گفتم: آرى. حضرت فرمود: چرا او را دوست نداشته باشى و حال آن كه او برادر تو و همكيش تو و ياور تو در برابر دشمن است و مخارج او هم بر عهده ديگرى است.
نمایش منبع

همدردى

امام باقر عليه السلام فرمود: مؤمنان در نيكى و شفقت و مهربانى به يكديگر مانند يك پيكرند كه اگر به عضوى از آن آسيبى برسد تمام اعضاء در تب و بيخوابى گرفتار آيند.
نمایش منبع

تعاون و همكارى

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: مؤمن نسبت به مؤمن مانند بناى استوارى است كه اجزاى آن، يكديگر را استحكام مى بخشند.
نمایش منبع

الفت و دوستى

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: بهترين مؤمنان، كسى است كه محور الفت مؤمنان باشد، كسى كه انس نگيرد و و با ديگران مأنوس نشود خيرى ندارد.
نمایش منبع

مدد الهى در سايه وحدت

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: دست خدا بر سر جماعت است.
نمایش منبع

وحدت‏وهماهنگى‏درحركتهاى‏نظامى

امام على عليه السلام فرمود: از تفرقه و جدائى بپرهيزيد، پس هرگاه در جائى فرود آمديد، همگى فرود آئيد و هرگاه كوچ كرديد، با هم كوچ كنيد.
نمایش منبع

آثار وحدت

امام على عليه السلام فرمود: پس بنگريد، چگونه بودند «قوم بنى اسرائيل» زمانى كه جمعيّتها گرد آمده، و انديشه ها با هم و دلها يكسان و دستها ياورهم و شمشيرها كمك يكديگر و بينش ها ژرف و تصميمات يكى بود، آيا در اطراف زمين «شهرها»، بزرگ و بر همه جهانيان حاكم نبودند؟
نمایش منبع

اختلاف، عذاب الهى

پيامبراكرم صلي الله عليه و آله فرمود: جماعت «وحدت»، مايه رحمت و تفرقه موجب عذاب است.
نمایش منبع

ذلّت، سرانجام اختلاف

امام على عليه السلام فرمود: پس بنگريد به آخر كارشان«قوم بنى اسرائيل» آن هنگام كه بين آنها تفرقه افتاد، و مهربانى و الفتها بهم خورد و سخنها و دلها مختلف و گروه گروه شدند و بجان هم افتادند و پراكنده گشتند و با هم جنگيدند، پس خداوند، لباس عزّت را از تن آنها بر كند و فراوانى نعمتش را از آنها گرفت و آنچه باقى مانده، سرگذشت آنان است تا مايه عبرت، عبرت گيرندگان باشد شود.
نمایش منبع

اختلاف، موجب هلاكت

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: اختلاف نكنيد، آنان كه قبل از شما بودند اختلاف كردند و هلاك شدند.
نمایش منبع

اختلاف،گسستن‏ازاسلام

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: هركس يك وجب ازجامعه «مسلمين» دور شود خداوند رشته مسلمانى را از گردن او باز كند.
نمایش منبع

اختلاف،اندوه‏بزرگ على(ع)

امام على عليه السلام مى فرمايد: شگفتا و عجبا! بخدا سوگند، وحدت اينان در راه باطلِ خود، و پراكندگى شما از راه حق، مايه دلمُردگى و فزونى غم و اندوه است.
نمایش منبع

برترى نژادى، هرگز

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: اى مردم، پروردگار شما يكى است «اللّه»، پدر همه شما يكى است «آدم»، و دين همه يكى است «اسلام»، و عَربيّت، پدر و مادر هيچ يك از شما نيست، بلكه آن هم يكى از زبانهاست و هر كس زبان عربى را بياموزد، عربى است.
نمایش منبع

جامعه، يك خانواده بزرگ

امام سجّاد عليه السلام به زُهرى فرمود: اى زُهَرى، چه مى شود كه مسلمانان را مانند اهل خانه خود بدانى، بزرگ آنان را بمنزله پدر خود و كوچكشان را بمنزله فرزند و همسال خود را بمنزله برادرت قرار دهى.
نمایش منبع

خطر تكروى

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: از سه كس مپرس؛ 1 ـ مردى كه از جماعت مسلمين دورى گزيند، و امام خود را نافرمانى كند، و در آن حال بميرد. 2 ـ كنيز يا بنده اى كه در حال گريز از آقاى خود بميرد. 3 ـ زنى كه شوهرش از او دور باشد و مخارج او را بپردازد و در غيبت شوهرش، آرايش و خودنمائى كند، از اينها مپرس.
نمایش منبع

مرگ جاهلى

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: هر كس از گروه «مسلمانان» جدا شود بر مرگ جاهليّت بميرد.
نمایش منبع

تكرو، شكار شيطان

امام على عليه السلام فرمود: دست خدا بر سر جماعت است، از تفرقه بپرهيزيد، زيرا شخص تكرو، شكار شيطان است همانگونه كه گوسفند تكرو، طعمه گرگ است.
نمایش منبع

جزاى جدايى

امام صادق عليه السلام فرمود: هر كس از جماعتِ مسلمين جدا شود و عهد و پيمان خود را با رهبر بشكند، دست بريده محشور خواهد شد.
نمایش منبع

سبب اختلاف

امام على عليه السلام فرمود: اگر جاهل سكوت مى كرد، مردم اختلاف نمى كردند [سبب بسيارى از اختلافات، سخنهاى ناآگاهانه است]
نمایش منبع

پيامدهاى اختلاف

پيامبراكرم صلي الله عليه و آله فرمود: هيچ امتّى پس از پيامبرشان، اختلاف نكردند مگر آنكه گروه باطل بر حق گرايان چيره شدند.
نمایش منبع

دين زُدائى

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: آگاه باشيد كه در دشمنيها، ستُردن و تراشيدن نهفته است، امّا نه تراشيدن مو، بلكه ستُردن دين.
نمایش منبع

تفرقه حق طلبان

امام على عليه السلام مى فرمايد: ... بخدا سوگند! گمان دارم اينان قدرت را از شما بگيرند، زيرا آنان بر باطلِ خويش، وحدت دارند و شما در حق خود پراكنده ايد، آنان از رهبر خود در مسير باطل اطاعت مى كنند و شما از رهبر خود در راه حق فرمان نمى بريد.
نمایش منبع

اختلاف، آفت انديشه

امام على عليه السلام فرمود: اختلاف، بنياد «انديشه درست» را درهم مى ريزد.
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838